Bobby Rydell
Biografie
Hij heeft Italiaanse wortels, maar vanaf eind jaren vijftig groeit Bobby Rydell bij tienermeisjes voor wie Elvis Presley net iets te wild is uit tot een van hun favoriete all-American boys. Wanneer ‘The King’ dan ook in Duitsland zit om zijn dienstplicht te vervullen en rock-‘n-roll door toedoen van artiesten als Chuck Berry en Jerry Lee Lewis in diskrediet is geraakt, springt Rydell samen met andere goed geföhnde idolen als Fabian en Frankie Avalon in het gat om daar nog jarenlang profijt van te hebben.
Bobby Rydell wordt als Robert Louis Ridarelli in 1942 geboren in Philadelphia. Al op jonge leeftijd raakt hij geïnteresseerd in de showbusiness en leert drummen.
Soloartiest
Nadat hij begin jaren vijftig zijn tv-debuut heeft gemaakt in de TV Teen Club van voormalig orkestleider Paul Whiteman, verandert Ridarelli zijn naam in Bobby Rydell en belandt als drummer bij Rocco and the Saints waarvan zijn plaatsgenoot Frankie Avalon trompettist is.
In 1958 tekent hij als soloartiest een contract bij Cameo Records en scoort het jaar daarop een hit met ‘Kissin’ Time’. Het is de eerste van een flinke reeks die van Rydell in eigen land een ster maken.
Italiaanse wortels
Buiten de VS blijft zijn succes beperkt, hoewel hij met ‘Wild One’, de grootste hit uit zijn carrière, in 1960 ook in de Britse top tien belandt.
Terwijl de twistrage om zich heen grijpt, gaat Rydell datzelfde jaar terug naar zijn Italiaanse wortels met Domenico Modugno’s ‘Volare’ om vervolgens ook nog ‘Sway’, het oude mambosucces van Dean Martin, in een nieuw jasje te steken.
Nachtclubs
Hoewel Rydell met collega’s als Frankie Avalon, Fabian en Bobby Vee vooral de tienermarkt bedient, verlegt hij langzamerhand zijn werkterrein naar nachtclubs en de film- en televisiewereld.
Na een rol in de filmmusical Bye Bye Birdie te hebben gespeeld, scoort hij begin 1964 met ‘Forget Him’ zijn laatste Amerikaanse top 10-hit.
Gouwe ouwe-circuit
Wanneer jong Amerika daarna in de ban raakt van Motown en Britse groepen als The Beatles en The Rolling Stones, verdwijnen Rydell en zijn collega’s naar de achtergrond.
In de jaren zeventig krijgt de school in de musical Grease, bij wijze van eerbetoon aan het voormalige tieneridool, de naam Rydell High.
Daarna is Rydell, wiens oude hitsuccessen voor Cameo wegens juridische problemen jarenlang niet verkrijgbaar zijn, met Frankie Avalon en Avalon vooral actief in het gouwe ouwe-circuit.