In 1988 debuteert Salt-N-Pepa met een nummer 1-hit.
Soms komen je muzikale trofeeën gewoon aanwaaien. In de jaren tachtig is Hurby Azor aan de slag als manager van het hiphop-duo Kid ’N Play. Als hij ondertussen een aantal malen afspraakjes maakt met Cheryl Renee James blijkt er een belangrijke band te zijn ontstaan. James ontmoet halverwege 1985 Sandra Denton met wie Cheryl uiteindelijk samen zou gaan werken bij warenhuisketen Sears. “Bijzonder”, zo vertelt James in The Guardian. “We waren niet de eerste vrouwelijke rappers, The Sequence was er eerder, en eigenlijk waren we prutsers. We hadden geen opleiding en deden kaartspelletjes in de lunchroom maar kregen wel een onvoorstelbare vriendschap. Twee tegenpolen die elkaar wisten te fascineren. We pasten bij elkaar als peper en zout”, waarmee ze ook de naam van hun toekomstige samenwerking uit heeft gelegd. Denton had eigenlijk niks met rap. “Ik was een uitgesproken rocker met de ene week paars en de andere week weer groen haar.” Haar bijzondere haardracht met een half geschoren kapsel kwam toevallig tot stand: “Ik was de oefenpop van mijn zus. Ze gaf me een permanent maar waste die kant niet goed uit waarna mijn haar kapotging. Nadat ze het alsnog waste was ik half kaal. Ik moest huilen”, waarna Cheryl bedacht om de ene helft dan maar half weg te scheren.
Hurby Azor volgde in die tijd een opleiding rond muziekproductie en vroeg aan de twee of ze hem wilden helpen bij een schoolopdracht. Daarmee was het nummer The Showstoppa geboren. De twee noemen zich in eerste instantie Super Nature. The Showstoppa wordt opgepikt en weet uiteindelijk zelfs een plek te krijgen in de Amerikaanse r&b-hitlijst. Met de versterking van Latoya Hanson als dj brengen ze eind 1986 hun debuutalbum Hot, Cool & Vicious uit. Met Push It, waarbij de groep steeds nadrukkelijk onderstreept dat het vooral niet over seks gaat, beleefde Salt-N-Pepa een wereldsucces. Inmiddels was Hanson vervangen door een 15-jarige studente achter de draaitafels, Deidra Roper, die zichzelf Spinderella noemde. Het drietal was beslist geen fan van het nummer omdat ze vonden dat het hun geloofwaardigheid als rappers werd ondermijnd en omdat er tekstueel ook niks bijzonders in het nummer zat. “Het gebeurde in een periode waarin we voelden dat we deden wat er van ons werd verwacht terwijl we eigenlijk juist onszelf moesten uitdrukken”, zo stelde Salt in een interview in 2011. Die bezwaren legden ze uiteindelijk naast zich neer omdat het nummer als B-kant op hun vijfde maxisingle Tramp zou worden gebruikt. Voor een kortere single moest er een remix worden afgeleverd. De uit San Francisco afkomstige dj, Cameron Paul, maakte de versie die wij uiteindelijk kennen. Met daarin ook de nummers You Really Got Me (van The Kinks), Think (About It) (van Lyn Collins), The Bird (van The Time), Keep On Pushin’ (van Coal Kitchen) en I’m A Greedy Man (van James Brown) verwerkt.