Deze week in de Spotlight: de nieuwe samenwerking tussen Rosa Linn en Duncan Laurence.
Er was een tijd dat een deelname aan het Eurovisie Songfestival door veel mensen werd gezien als je eigen carrière om zeep helpen. Ondanks het megapubliek dat het evenement trekt, werd er op neergekeken. In Nederland is dat tij alweer een jaar of tien flink gekeerd. Mensen staan in de rij om ons land te vertegenwoordigen op het liedjesfestijn. De laatste paar jaar is het internationale aanzien van Eurovision ook enorm gegroeid.
De grootste reden daarvan is dan weer, zoals wel vaker tegenwoordig, TikTok. De populaire app zorgde er in de afgelopen jaren meerdere keren voor dat een Eurovisie-inzending viral ging en uitgroeide tot een gigantische hit. Dat begon allemaal bij onze eigen Duncan Laurence. Een jaar nadat hij met Arcade won, ging de hit ineens door het dak en bereikte zelfs de top 40 in de Verenigde Staten. De Italiaanse band Måneskin profiteerde vorig jaar ook van TikTok en scoorde meerdere wereldhits. Dit jaar was het verrassend genoeg niet de winnaar, maar de Armeense zangeres Rosa Linn voor wie het groots uitpakte. Ze werd twintigste, maar haar Lumineers-achtige inzending Snap werd tot ieders verrassing een gigantische zomerhit.
Het wereldwijde Eurovisie-succes krijgt nu een vervolg, omdat twee van deze acts samen de studio zijn ingedoken voor een ijzersterke poging om TikTok-tijdlijnen te domineren. Rosa Linn en onze eigen Duncan komen deze week namelijk met WDIA (Would Do It Again). Deze ultieme crossover werkt op papier net zo goed als in de praktijk. De stemmen van Rosa en Duncan kleuren namelijk prachtig bij elkaar. Wat het echt een hit maakt, is echter de opbouw. WDIA begint lief en voorzichtig om vervolgens volledig open te bloeien in een synthpopliedje met een refrein dat van alle kanten klopt. Rosa en Duncan zijn het perfecte affiche voor waarom een deelname aan het Songfestival is uitgegroeid tot een springplank voor talentvolle artiesten die meer aandacht verdienen.