De iconische slotscène van de film Saltburn heeft ervoor gezorgd dat de 22 jaar oude hit Murder On The Dancefloor van Sophie Ellis-Bextor deze zijn rentree maakt in de Top 40. Is dit een heropleving van een fenomeen dat we zo'n 35 jaar ook in de hitlijst zagen gebeuren?
In de late jaren 80 en vroege jaren 90 waren er opvallend veel re-entry's van oude hits in de Top 40. Een re-entry is een binnenkomst in de Top 40 van een nummer dat al ooit eerder in de lijst heeft gestaan. Soms maakt een nummer na een paar maanden plotseling een comeback in de lijst, maar soms zitten er jaren tussen. Vaak hadden re-entry's te maken met televisiereclames, maar vier keer was zo'n re-entry het gevolg van een populaire film. Oude nummers die opnieuw populair werden dankzij een film werden destijds opnieuw op single uitgebracht, waardoor die in de Top 40 kwam. Tegenwoordig is een heruitgave niet meer nodig, omdat oude muziek gewoon te vinden is via de streamingdiensten en deze luistergegevens tellen mee voor de samenstelling van de Top 40.
In 1989 en 1990 waren er ook twee bekende re-entry's die het gevolg waren van een populaire televisieserie. Reflections van Diana Ross & The Supremes werd in de zomer van 1989 een top 3-hit dankzij de serie China Beach en de de voormalige nummer 1-hit Paint It Black van The Rolling Stones werd in 1990 opnieuw een nummer 1-hit dankzij Tour Of Duty. In 2022 werd Running Up That Hill van Kate Bush opnieuw een hit dankzij de serie Stranger Things. Het feit dat Murder On The Dancefloor nu ook een re-entry maakt, zou een teken aan de wand kunnen zijn dat we de komende jaren meer oude hits gaan zien terugkeren in de Top 40.
1. Righteous Brothers - Unchained Melody
dankzij de film Ghost
Het lied Unchained Melody dankt zijn titel aan de gevangenisfilm Unchained uit 1955. De film wordt snel vergeten, maar dat gebeurt niet met het thema van de film, dat in 1956 genomineerd werd voor een Oscar. In de jaren 50 wordt Unchained Melody door verschillende zangers en orkestleiders opgenomen. In 1965 komt het nummer opnieuw in de belangstelling door een nieuwe uitvoering van The Righteous Brothers, bestaande uit Bobby Hatfield en Bill Medley. Ondanks de naam Righteous Brothers, zijn Bobby en Bill helemaal geen broers en is Bill Medley niet eens te horen op het nummer. Unchained Melody bereikt aanvankelijk de 9e plaats in de Top 40, maar wordt in 1990 een nog grotere hit, nadat het is gebruikt in de romantische film Ghost. Het lied is te horen tijdens de beroemde pottenbakscène met Patrick Swayze en Demi Moore. Deze keer heeft het lied nog meer succes en staat het twee weken op nummer 1 in de Top 40. Daarmee heeft Unchained Melody nog steeds het record van hit die er het langst over deed op nummer 1 te komen: 25 jaar en 88 dagen om precies te zijn.
2. Tim Hardin - How Can We Hang On To A Dream
dankzij de film Zoeken Naar Eileen
De eerste keer dat een oud nummer dankzij een film opnieuw in de Top 40 kwam, was in 1987. Het is bovendien nogal altijd de enige keer dat dit gebeurd gebeurd is dankzij een Nederlandse film. Begin 1967 had How Can We Hang On To A Dream van Tim Hardin al de 5e plaats in de Top 40 bereikt. Destijds werden de resultaten van zijn uitvoering overigens opgeteld bij die van de populaire versie van Motions-zanger Rudy Bennett. Filmregisseur Rudolf van den Berg had midden jaren 80 een cassettebandje met de originele versie van Tim Hardin opstaan toen hij bezig was met het scenario voor de film Zoeken Naar Eileen. In de periode dat hij bezig was met de montage, draaide hij het bandje opnieuw in zijn auto en bedacht hij dat het lied wel goed bij de film paste. De muziek sloot aan bij de sfeer, en de tekst bij de inhoud van de film (over een jongeman die verliefd wordt op de dubbelganger van zijn overleden vriendin). Hij besloot het nummer te gebruiken tijdens de begin- en aftiteling van de film. Daarnaast vertoonde veel bioscopen destijds ook nog een speciaal voorfilmpje met How Can We Hang On To A Dream. Dankzij de film overtrof Tim Hardin zijn hoogste bereikte positie. In het najaar van 1987 steeg How Can We Hang On To A Dream namelijk naar nummer 4. Net als Louis Armstong heeft Tim dit succes niet meer mogen meemaken. Hij overleed op 29 december 1980 aan een overdosis heroïne.
3. Louis Armstrong - What A Wonderful World
dankzij de film Good Morning, Vietnam
In de film Good Morning, Vietnam draait de Amerikaanse legerdiskjockey Adrian Cronauer (gespeeld door Robin Williams) in een scène het nummer What A Wonderful World van Louis Armstrong. Dat is nogal bijzonder, aangezien de film zich afspeelt in 1965 en Louis Armstrong het nummer pas twee jaar later opnam. Maar goed. Tijdens het feelgoodnummer worden (speciaal voor de film geschoten) beelden getoond uit de Vietnamoorlog, wat het lied een cynische ondertoon geeft. Het nummer was in 1968 niet verder gekomen dan de 14e plaats in de Top 40, maar in de zomer van 1988 kwam het lied tot nummer 2. Het werd van de eerste plaats gehouden door Stop! van Sam Brown. Louis Armstong had zijn Nederlandse succes overigens niet alleen aan de film te danken. Het nummer werd rond dezelfde tijd ook gebruikt in een populaire reclame van Heineken. 'The great Satchmo', zoals Robin Williams hem in de film afkondigde, heeft overigens nooit van het hernieuwde succes van What A Wonderful World kunnen genieten. De zanger/trompettist overleed in juli 1971 op 69-jarige leeftijd aan een hartaanval.
4. The Doors - Light My Fire
dankzij de film The Doors
In bovenstaande gevallen haalde de hit een hogere positie in de Top 40 ná de re-entry dan tijdens de oorspronkelijke chartrun. Bij Light My Fire was dat niet zo. De debuuthit van The Doors kwam in 1967 tot de 25e plaats, maar in 1991 strandde die op nummer 29. Light My Fire had deze opleving te danken aan de biopic The Doors, over het leven van zanger Jim Morrison. Daarin was het legendarische psychedelische rocknummer meerdere keren te horen, onder meer in de scènes bij het ontstaan van het nummer, de opname ervan en het optreden in de Ed Sullivan Show. Je zou misschien verwachten dat muzikale biopics meer re-entry's hadden opgeleverd, maar de film The Doors (met Val Kilmer als Jim Morrison) is echt de enige. Ten Tijde van Great Balls Of Fire scoorde Jerry Lee Lewis weliswaar een hit met het gelijknamige nummer, maar dat betrof een nieuw opgenomen versie. Bovendien was het origineel een hit geweest voordat de Top 40 bestonden. Daarnaast scoorde Tina Turner ten tijde van What's Love Got To Do With It hits met I Don't Wanna Fight en Disco Inferno, maar dat betrof nummers die Tina speciaal voor de soundtrack had opgenomen en dus geen oude hits. Eind 2018 keerde Bohemian Rhapsody van Queen wel terug na het succes van de gelijknamige kaskraker, maar dat nummer stroomde uiteindelijk niet door naar de Top 40.
5. Sophie Ellis-Bextor - Murder On The Dancefloor
dankzij de film Saltburn
De kans dat Murder On The Dancefloor van Sophie Ellis-Bextor net zo'n grote hit wordt als in 2002 is niet zo heel groot. Toen bereikte het nummer de vierde plaats, maar na 1990 hebben we geen re-entry's dankzij films meer gehad die de top 10 hebben gehaald. In Engeland is dat trouwens wel anders. Daar haalde Murder On The Dancefloor destijds de 2e plaats en daar straat het nummer momenteel opnieuw, achter de nummer 1-hit Stick Season van Noah Kahan. In het geval van Murder On The Dancefloor zou je trouwens ook kunnen zeggen dat het hernieuwde succes slechts indirect te danken is aan de film Saltburn. In navolging van de iconische slotscène, waarin acteur Barry Keoghan naakt door een groot landhuis danst, werd het nummer enorm populair op TIkTok, wat het vervolgens ook weer een heleboel streams opleverde. In de Britse hitlijst leverde de soundtrack van Saltburn overigens nog meer re-entry's op, waaronder eentje voor de Nederlandse dj Mason. Die vond de hernieuwde belangstelling voor zijn hit Perfect (Exceeder) natuurlijk heel leuk, net als Sophie Ellis-Bextor. "Het voelt eigenlijk heel magisch," zegt zij erover in een gesprek met de BBC, "en als ik eerlijk ben, denk ik niet dat ik het echt helemaal heb verwerkt... Het is buitengewoon. Het is een lied dat ik al meer dan 20 jaar zing, ik hou er nog steeds van om het te zingen. Ik hou van de manier waarop mensen reageren als ik het live doe. Maar dat nieuwe mensen het ontdekken en dat het nieuwe herinneringen maakt met mensen, is eigenlijk best mooi."