Deze week vindt in Rotterdam de 65e editie van het Eurovisiesongfestival plaats. Speciaal voor deze gelegenheid presenteren wij tot en met zaterdag de grootste tien songfestivalhits per decennium. Vandaag de jaren 90.
In de jaren 90 brak een nieuw tijdperk voor het Eurovisiesongfstival aan. De Berlijnse Muur was net gevallen, waarmee het verschil tussen West-Europa en het voorheen communistische Oost-Europa een stuk kleiner werd. Oost-Europese landen wilden ook meedoen, maar omdat dat zou leiden tot te veel deelnemers werden de slechts presterende landen een jaartje uitgesloten van deelname om nieuwe landen ook een kans te geven. Zo mocht Nederland in 1995 niet meedoen, omdat Waar Is De Zon van Willeke Alberti het jaar daarvoor te laag was geëindigd. Aan het eind van de jaren 90 werd televoting ingevoerd en het liveorkest afgeschaft. Bovendien zagen we tijdens dit decennium dat het Eurovisiesongfestival omarmd werd door de homogemeenschap.
Op de resultaten van Willeke Alberti en Mrs. Einstein na presteerde Nederland heel behoorlijk in de jaren 90. Tijdens de spannende puntentelling van 1998 streed Hemel & Aarde van Edsilia Rombley lange tijd mee voor de eindoverwinning en eindigde ze uiteindelijk op de vierde plaats achter Malta, het Verenigd Koningkrijk en de winnaar Israël. De Britse Imaani zou met het eigentijdse Where Are You de grootste songfestivalhit van het jaar scoren. De eer van grootste songfestivalhit van het decennium gaat echter naar de Nederlandse inzending van 1996: De Eerste Keer van Maxine & Franklin Brown. Zij eindigden tijdens het songfestival in Oslo op de zevende plaats.
Internationaal gezien was Ierland dominant. Tussen 1992 en 1996 wist het land vier van de vijf keer boven aan het scorebord te eindigen. Die Ierse inzendingen werden overigens geen grote Top 40-hits. De enige Ierse inzending in onderstaande top 10 is die van 1996: The Voice van Eimear Quinn. De grootste internationale songfestivalhit van het decennium kwam een jaar later dankzij de winnaar Love Shine A Light van Katrina & The Waves. Het succes van de Ierland, het Verenigd Koninkrijk en Malta leidde ook tot kritiek, omdat deze landen als enige het voordeel hadden dat ze Engelstalige liedjes mochten inzenden. In 1999 werd daarom tegelijk met het liveorkest ook de taalregel afgeschaft. Dat nam iets weg van de charme van het songfestival, maar had ook tot gevolg dat andere landen hoog gingen eindigen. Daarover morgen meer.
1. Maxine & Franklin Brown - De Eerste Keer (288 punten)
7e plaats in 1996 namens Nederland
#6 in de Top 40
2. Katrina + The Waves - Love Shine A Light (272 punten)
1e plaats in 1997 namens het Verenigd Koninkrijk
#4 in de Top 40
3. Imaani - Where Are You (164 punten)
2e plaats in 1998 namens het Verenigd Koninkrijk
#8 in de Top 40
4. Edsilia Rombley - Hemel & Aarde (136 punten)
4e plaats in 1998 namens Nederland
#12 in de Top 40
5. Dana International - Diva (111 punten)
1e plaats in 1999 namens Israël
#11 in de Top 40
6. Ruth Jacott - Vrede (106 punten)
6e plaats in 1993 namens Nederland
#16 in de Top 40
7. Clouseau - Geef Het Op (98 punten)
16e plaats in 1991 namens België
#17 in de Top 40
8. Toto Cutugno - Insieme: 1992 (95 punten)
1e plaats in 1990 namens Italië
#18 in de Top 40
9. Secret Garden - Nocturne (85 punten)
1e plaats in 1995 namens Noorwegen
#13 in de Top 40
10. Eimear Quinn - The Voice (82 punten)
1e plaats in 1996 namens Ierland
#22 in de Top 40
(Foto: Franklin Brown / Wikimedia Commons / Franklin Brown / CC BY-SA 3.0)