Met Frozen had Madonna 25 jaar geleden haar spirituele classic, die in ons land haar zesde nummer 2-hit werd.
Nummer 2-hits zijn er in alle soorten en maten. Sommige zijn inmiddels bijna vergeten, andere hebben een allertijdenstatus weten te verwerven, ondanks dat ze niet de felbegeerde nummer 1-positie in de Nederlandse Top 40 wisten te behalen.
Deze week is het precies 25 jaar geleden dat Frozen van Madonna de Nederlandse Top 40 binnenkwam. De Queen of Pop heeft met deze elektronische ballade een ware nineties-classic afgeleverd. Madonna is hier op haar rustgevende best te horen. De zangeres wordt dit jaar 65 en heeft in de Top 40 nog altijd het record meeste nummer 2-hits. Met Frozen als haar allersterkste.
Na de geboorte van haar eerste kind Lourdes in 1996 begon Madonna met producers Babyface en Patrick Leonard aan haar zevende album te werken. Na enkele mislukte sessies wilde de zangeres een nieuwe, meer introspectieve, muzikale richting inslaan. Samen met de Engelse producer William Orbit kwamen ze tot een veel experimenteler geluid dan op al haar vorige albums. Het was het langste opnameproces in Madonna’s carrière. De zangeres zocht haar inspiratie in ambient, triphop en muziek uit het Midden-Oosten. De thema’s waarover ze zong zijn mystieker van aard, met verwijzingen naar het hindoeïsme en boeddhisme.
Voor de rol van de filmversie Evita had Madonna zanglessen genomen, wat zich uitbetaalde op haar album Ray Of Light, waarop ze breder en voller zingt. In mei 1997 was Madonna begonnen met het schrijven van liedjes voor het album. In de eerste fase werkte ze alleen nog samen met Babyface, die ook medeproducer was van haar vorige album Bedtime Stories. In eerste instantie leek het met de nieuwe songs weer diezelfde muzikale kant op te gaan, wat de zangeres niet meer wilde. Madonna stelde haar vertrouwde songpartner Patrick Leonard voor om een meer Peter Gabriel-achtige benadering van de songs te gaan zoeken. Guy Oseary, voorzitter van haar label Maverick Records, bracht haar en Leonard in contact met de Britse elektronische muzikant William Orbit. Vanaf dat moment begon het lange songschrijversproces, met uiteindelijk een vruchtbaar resultaat.
Ray Of Light werd gedurende vier en een halve maand opgenomen in de Larrabee North Studio in North Hollywood, Californië. De opnamen werden tussendoor stil gelegd vanwege machineproblemen. William Orbit nam het grootste deel van de instrumentatie op zich. Frozen werd als voorloper van het album als single uitgebracht op 23 januari 1998. De song klonk vrij futuristisch. Madonna wilde in de song gebruik maken van veel Indiase en Marokkaanse invloeden. De romantische woestijnsfeer uit de film The Sheltering Sky van Bernardo Bertolucci was voor de zangeres een grote inspiratiebron. In de songtekst probeert ze een kille minnaar ervan te overtuigen dat hij bevriest als hij zijn hart niet openstelt. Er werd gesuggereerd dat ze het hier over de verbroken relatie met Carlos Leon heeft, de vader van haar eerste dochter Lourdes.
Frozen werd op de (inter)nationale popradio al vroeg opgepikt, evenals door de muziekzenders MTV en TMF, nog voordat het officieel op single verscheen. De song kreeg lovende kritieken van de schrijvende muziekpers en wordt als één van haar hoogtepunten beschouwd. In de week dat de CD- single verscheen werd Frozen meteen tot Alarmschijf gekozen. Een week later, op 28 februari 1998, kwam de single in no time binnen op nummer 8 in de Nederlandse Top 40. Het was haar tweede top 10-entry na haar Evita-versie van Don’t Cry For Me Argentina. Twee weken later stond Frozen op nummer 2 en bleef daar 4 weken staan, achter My Heart Will Go On (Love Theme From 'Titanic') van Céline Dion. Het filmische Frozen kon de grootste filmhit van dat moment niet passeren. Madonna had in ons land een abonnement op nummer 2-hits, dit was alweer haar zesde.
In de Amerikaanse hitlijst van Billboard had Frozen een aantal overeenkomsten met het verloop in de Nederlandse Top 40. Ook daar kwam de hit op nummer 8 binnen en ook daar bleef de single op nummer 2 steken, weliswaar niet achter de Titanic-hit, maar achter All My Life van K-Ci & JoJo. Frozen werd in de VS (net als in ons land) de zesde nummer 2-hit voor Madonna en ook daar is zij de artiest met de meeste nummer 2-hits. Bij ons is dat er zelfs nog eentje meer. In 2006 stond ze met Sorry op nummer 2 achter Because We Believe van Andrea Bocelli & Marco Borsato. In de Britse hitparade kwam Frozen meteen op nummer 1 binnen.
De intrigerende videoclip van Frozen werd geregisseerd door Chris Cunningham (bekend om zijn werk met elektronische acts als Aphex Twin en Björk). De zwartharige Madonna speelde hierin een heks die van vorm verandert en door de woestijn dwaalt. Madonna overwoog de video in IJsland op te nemen, maar koos uiteindelijk voor een woestijn in Californië. Frozen won een MTV Video Music Award voor beste speciale effecten.
Ray Of Light was het enige Madonna-album dat hoog in de gezamenlijke jaarlijst van de Nederlandse popcritici eindigde. Het album leverde naast Frozen en de titelsong (#17), met Drowned World (Substitute For Love) (#27) en The Power Of Good-Bye (#6) vier Top 40-hits op. Ray Of Light was na Like A Virgin, True Blue en Like A Prayer Madonna’s vierde nummer 1-album in ons land en is met 132 (!) weken haar grootste album-succes. Frozen is volgens de totale allertijdenlijstjes inmiddels uitgegroeid tot haar grootste classic, gevolgd door Like A Prayer en La Isla Bonita: allemaal nummer 2-hits.
In november 2005 werd in België de Madonna classic werkelijk voor een tijd ‘bevroren’. De rechter in Bergen was van oordeel dat Frozen plagiaat was. Het zou vier maten bevatten van Ma Vie Fout Le Camp van Salvatore Acquaviva uit Moeskroen. Door dit besluit moesten in België alle CD’s uit de handel worden genomen en bij het draaien op de Belgische radio moest een schadevergoeding worden betaald. Madonna bracht in dat jaar tijdens haar Sticky And Sweet Tour in Werchter wel gewoon een dancemix uit. Er volgde later nog een tweede beschuldiging van plagiaat bij monde van de componist van een song genaamd Blood Night. In februari 2014 sprak een Belgische rechtbank Madonna vrij van beide beschuldigingen. De twee songs waren volgens de rechter ‘niet voldoende origineel' om van plagiaat te kunnen spreken. Voor de twee klagers zou de zin ‘You’re so consumed with how much you get’ wel eens van toepassing kunnen zijn.
Frozen stond vanaf 14 maart 1998 vier weken op nummer 2 achter My Heart Will Go On (Love Theme From 'Titanic') van Céline Dion.