Met Do You Really Want To Hurt Me maakte Culture Club, met stijlicoon Boy George, een wereldhit die 40 jaar later nog niets aan kracht heeft ingeboet.
Nummer 2-hits zijn er in alle soorten en maten. Sommige zijn inmiddels bijna vergeten, andere hebben een allertijdenstatus weten te verwerven, ondanks dat ze niet de felbegeerde nummer 1-positie in de Nederlandse Top 40 wisten te behalen.
Deze week is het precies 40 jaar geleden dat Do You Really Want To Hurt Me van Culture Club de Nederlandse Top 40 binnentrad. De flamboyante voorman van de band Boy George (echte naam George O’Dowd) wilde de track in eerste instantie niet als single uitbrengen omdat hij de song te persoonlijk vond. Toen het toch werd uitgebracht, werd het een Europese nummer 1-hit. In ons land was dat bijna het geval.
Het verhaal van Culture Club gaat terug naar 1981 toen Boy George Malcolm McLaren leerde kennen, manager van Bow Wow Wow. George was een vaste gast in de nachtclub Blitz in Londen. Deze club was een kweekvijver voor nieuwe popgroepen in het New Romantics genre. Malcolm McLaren had een plan bedacht om George bij de groep te krijgen als extra vocalist voor Annabella Lwin. Hij zou optreden als luitenant Lush. Dit plan viel niet goed bij de bandleden van Bow Wow Wow en hield dan ook niet stand. George richtte zelf een band op. Met bassist Mikey Craig, drummer Jon Ross (die drumwerk had verricht bij The Damned en Adam & The Ants) en gitarist Roy Hay heetten ze oorspronkelijk Sex Gang Children, maar verwijzend naar de verschillende etnische achtergronden van de leden noemden ze zich vervolgens Culture Club. Ze kwamen bij Virgin Records onder contract en in mei/juni 1982 bracht de groep twee singles uit: White Boy en I'm Afraid of Me. Beide singles flopten.
Op 3 september van dat jaar verscheen Do You Really Want To Hurt Me. Deze single was de laatste kans voor Culture Club bij hun label. De band had tijdens een vrije studiosessie een zachte reggaebeat bedacht en bassist Mikey Craig de zwoele Caribische sound. George dacht dat de song het niet op zou kunnen nemen tegen de New Romantic-hits van Spandau Ballet en Human League in die periode. Maar het liep heel anders.
De single werd in het populaire Britse popmagazine Smash Hits nog omschreven als ‘vierde divisiereggae’, maar nadat Boy George met Culture Club in Top Of The Pops verscheen, kwam hun carrière in een stroomversnelling. Shakin’ Stevens had afgezegd en daarvoor in de plaats kwamen zij. De Britse kijkers zagen voor het eerst Boy George, gekleed in iets wat leek op een witte nachtjapon, met dreadlocks gewikkeld in kleurrijke linten en een gezicht vol make-up. De zanger droeg al sinds zijn schooltijd make-up en dameskleding. Zijn stijl was sterk geïnspireerd door glam-rock pioniers als David Bowie en Marc Bolan. Na het optreden in Top Of The Pops steeg de single snel richting de Britse top 10 en werd ook in ons land opgepikt. Do You Really Want To Hurt Me werd meteen tot Steunplaat in de Avondspits gebombardeerd. In dezelfde week stond de single al in de Tipparade.
Op 16 oktober 1982 kwam Do You Really Want To Hurt Me de Nederlandse Top 40 binnen op nummer 31. In hun eigen land steeg de hit dezelfde week naar nummer 2 en had alleen Pass The Dutchie van Musical Youth nog voor zich te dulden. Drie weken later stond Do You Really Want To Hurt Me bij ons drie weken op nummer 2 en kon Musical Youth met Pass The Dutchie niet passeren, wat in de UK wel lukte. Inmiddels was ook hun debuutalbum Kissing To Be Clever verschenen, dat ook goed verkocht.
De videoclip van Do You Really Want To Hurt Me werd gemaakt door Julien Temple. De Britse film/videomaker was vijf jaar eerder doorgebroken met zijn muziekvideo God Save The Queen van Sex Pistols en was in 1982 verantwoordelijk voor de clips van o.a. Poison Arrow (ABC) en Come On Eileen (Dexy’s Midnight Runners). In 1986 maakte hij de musicalfilm Absolute Beginners.
In de video van Do You Really Want To Hurt Me zien we Boy George, die terechtstaat in een rechtszaal. De video gaat volgens Julien Temple over slachtoffer worden door je seksualiteit. De zanger wordt veroordeeld door juryleden in blackface, om te wijzen op onverdraagzaamheid en op de hypocrisie van de vele homoseksuele rechters en politici in de UK die anti-homowetgeving uitvaardigden.
Culture Club was één van de eerste Britse bands die dankzij MTV een enorme impact maakte in Amerika. Do You Really Want To Hurt Me werd ook een grote hit in de VS en stond net als in ons land drie weken op nummer 2. Hier was het Billie Jean van Michael Jackson die de hit van de eerste plaats afhield. Culture Club was de eerste Britse band sinds The Beatles die drie Amerikaanse top 10 hits scoorde van hun debuutalbum.
1983 was hun finest year met de wereldwijde nummer 1-hit Karma Chameleon, hun nummer 1-album Colour By Numbers en een Amerikaanse tournee. De groep stond in totaal 8 keer in de Nederlandse, 10 keer in de Amerikaanse en 12 keer in de Britse Top 40.
Na het uiteenvallen van zijn relatie met drummer Jon Moss, en alle daaruit voortvloeiende spanningen met de rest van de band, ontwikkelde Boy George een drugsverslaving, wat het einde van de band betekende. Een jaar later, in 1987, verraste de zanger alweer met een grote solo-hit, Everything I Own. Dit was een reggae-coverversie van een Bread-song. In 1991 scoorde hij met het Acid-house project Jesus Loves You een Top 40-hit getiteld Generations Of Love.
Weinig new wave-groepen uit de jaren 80 waren zo populair als Culture Club. De groep bestaat inmiddels weer en deed in juni van dit jaar hun enige Europese concert in Oostende, met Time Bandits als voorprogramma. Geen eightiesfeestje is compleet zonder Boy George en Culture Club.
Do You Really Want To Hurt Me stond vanaf 6 november 1982 drie weken op nummer 2 achter Pass The Dutchie (van Musical Youth)