Precies een maand geleden kreeg Joost Klein niet de kans om zich voor Europa te bewijzen in de finale van het Eurovisiesongfestival. In de nationale en internationale hitlijsten heeft hij zich wel bewezen. Europapa is nu zelfs uitgegroeid tot het succesvolste Nederlandstalige songfestivalliedje in de Top 40-geschiedenis.
In de lijst van grootste Songfestivalhits in de Top 40 is Europapa inmiddels opgeklommen tot de 5e plaats. Als we enkel kijken naar Nederlandse inzendingen, dan staat Joost op plaats 2, achter Arcade van Duncan Laurence. Het grote verschil tussen deze twee nummers: Arcade wordt in het Engels gezongen en Europapa in het Nederlands. Daarom kijken we vandaag eens alleen naar Nederlandstalige songfestivalhits en hoe die presteerden in de Top 40.
In dit overzicht vind je alleen maar Nederlandse inzendingen. In 1991 bereikte de Belgische inzending Geef Het Op van Clouseau de Top 40, maar die haalde net niet genoeg punten voor onderstaande top 10. Anderstalige songfestivalliedjes die voor de Nederlandstalige markt ook in onze taal op single zijn verschenen, hebben we voor dit overzicht niet meegeteld. De top 10-hits Een Beetje Vrede van Nicole en Je Ogen Hebben Geen Geheimen Meer van Carola zouden anders wel genoeg punten hebben gehad voor een notering in dit lijstje.
Opvallend genoeg vind je in deze top 10 geen songfestivalwinnaars terug. De Troubadour van Lenny Kuhr won in 1969 weliswaar het songfestival, maar in de Top 40 kwam het lied slechts tot de 12e plaats. Het leverde Lenny slechts 112 Top 40-punten op en dat is net één puntje te weinig voor een notering in onderstaand overzicht. Andere Nederlandstalige songfestivalsuccessen die in deze lijst ontbreken, zijn Vrede van Ruth Jacott en Rechtop In De Wind van Marcha. Het Eurovisiesucces van deze liedjes was veel groter dan het Top 40-succes. Rechtop In De Wind haalde ondanks een keurige vijfde plaats in Brussel niet eens de Top 40.
10. Milly Scott - Fernando En Filippo (Tong-Tiki-Tong) - 113 punten
15e plaats in 1966
Fernando En Filippo (Tong-Tiki-Tong) van Milly Scott was in 1966 de allereerste Nederlandse inzending in de Top 40. De inzending van 1965 ('t Is Genoeg van Conny Van Den Bos) had een jaar eerder de Top 40 gemist en voor 1965 bestond de Top 40 nog niet. De deelname van Milly Scott was sowieso bijzonder. Met haar Surinaamse roots was zij de eerste donkere artiest die deelnam aan het Eurovisiesongfestival. Haar aanstekelijke liedje wist in Luxemburg echter niet veel potten te breken. Tijdens de puntentelling leek het er lang op dat zij zonder punten zou eindigen, maar helemaal aan het einde kreeg zij toch nog 2 punten van onze overzeese vrienden, eentje van Ierland en eentje van Engeland. In de top 40 bereikte Milly Scott de 16e plaats. Voor de internationale markt nam Milly ook een Engelse en een Spaanse versie van haar liedje op.
9.Sieneke - Ik Ben Verliefd (Sha-La-Lie) - 115 punten
14e plaats in de tweede halve finale in 2010
In 1999 veranderden er twee belangrijke dingen in het songfestivalreglement. Ten eerste werd het liveorkest afgeschaft en ten tweede kreeg elk land de gelegenheid om te zingen in welke taal het maar wilde. Die beslissing werd genomen omdat er sinds 1992 bijna alleen nog maar Engelstalige liedjes hadden gewonnen, waarvan vier uit Ierland en eentje uit Engeland. Deze verandering had tot gevolg dat heel veel landen Engelstalige liedjes gingen insturen, waaronder Nederland. In 2010 was voor het eerst weer een Nederlandstalig liedje te horen op het songfestival. Dat hadden we te danken aan Pierre Kartner die van de TROS de eer had gekregen om de Nederlandse inzending te schrijven. Hoewel Ik Ben Verliefd (Sha-La-Lie) een echte oorwurm was, strandde het in Madrid in de halve finale. Sieneke kreeg in totaal 29 punten, waarbij Slovenië met 6 punten het gulst was. In de Top 40 deed Sieneke het een stuk beter, want daar bereikte ze de 12e plaats.
8. Edsilia - Hemel & Aarde - 136 punten
4e plaats in 1998
1998 was het laatste songfestivaljaar waarin de taalregel nog gold. Ondanks het voordeel dat Engelstalige liedjes in de jaren 90 leken te hebben, deed de Nederlandse taal het toen helemaal niet zo slecht. De Nederlandstalige inzendingen van onze zuiderburen belandden weliswaar allemaal op de onderste helft van het scorebord, maar tussen 1992 en 1998 bereikten vier Nederlandse inzendingen de top 10. Daarvan had Hemel & Aarde van Edsilia Rombley het meeste Eurovisiesucces. Tijdens de spannende puntentelling bleef Edsilia lange tijd een serieuze kandidaat voor de eindzege, waardoor de vierde plaats voor sommige fans uiteindelijk toch een beetje tegenviel. Van de andere kant: Het was de hoogste Nederlandse notering sinds de overwinning van Teach In met Ding-A-Dong. In de Top 40 was Hemel & Aarde na het Nationaal Songfestival een bescheiden hitje geworden, maar na Edsilia's voortreffelijke prestatie in Birmingham kwam het nummer opnieuw de lijst binnen en klom ze tot de 12e plaats.
7. Ben Cramer - De Oude Muzikant - 153 punten
14e plaats in 1973
Vóór Ik Ben Verliefd van Sieneke was Pierre Kartner al één keer eerder betrokken geweest bij het songfestival. 37 jaar eerder had hij zijn lied De Oude Muzikant ingezonden voor het Nationaal Songfestival van 1973. Ben Cramer was aangewezen om Nederland dat jaar te vertegenwoordigen en op het Nationaal Songfestival moest hij vier liedjes van verschillende componisten zingen. De Oude Muzikant won met overweldigende meerderheid. Vlak voor het songfestival ontstond nog even een relletje omdat Kartner ervan werd beschuldigd dat De Oude Muzikant teveel op de achtergrondmuziek van de Franse televisieserie Maigret zou lijken (oordeel hier), maar alles liep met een sisser af. Ben Cramer eindigde in Luxemburg als 14e van de 17 deelnemers. In de Top 40 deed hij het net als Sieneke een stuk beter. Daar kwam hij tot nummer 13. Ben nam ook een Engelse, Duitse en Frans versie van zijn liedje op.
6. 3Js - Je Vecht Nooit Alleen - 255 punten
Laatste plaats in de tweede halve finale in 2011
Ding-A-Dong van Teach In, het winnende liedje van 1975, heeft geen vermelding in deze top 10. Anders was het qua punten op deze plek terechtgekomen. Hoewel de Nederlandse uitvoering van dit lied ook op single was uitgebracht, stond in de Top 40 destijds de Engelstalige versie genoteerd. In Stockholm werd het lied eveneens in het Engels uitgevoerd. Dat was ook het geval bij de 3Js in 2011. Net als Ben Cramer waren zij aangewezen om ons land te vertegenwoordigen in Düsseldorf en tijdens het Nationaal Songfestival zong het Volendamse trio vijf zelfgeschreven Nederlandstalige liedjes. Daarvan kwam Je Vecht Nooit Alleen zowel bij de vakjury als bij de televoters als winnaar uit de bus. Een maand na het Nationaal Songfestival werd bekend dat de 3Js in Düsseldorf toch in het Engels zouden gaan optreden. De beslissing leidde niet tot het gewenste resultaat. De Engelstalige versie Never Alone eindigde tijdens de tweede halve finale op de allerlaatste plaats met de minste punten van het gehele deelnemersveld. In de Top 40 stonden de Nederlandse en Engelstalige uitvoering tezamen genoteerd. Om die reden staan de 3Js wel in dit overzicht en Teach In niet.
5. Maxine & Franklin Brown - De Eerste Keer - 288 punten
7e plaats in 1996
3 van de 10 liedjes in dit overzicht zijn duetten tussen een man en een vrouw. Die 3 liedjes staan ook nog eens allemaal in de top 5. In 1996 waren het Maxine en Franklin Brown die namens Nederland op het Eurovisiepodium stonden. Zij zongen het liedje De Eerste Keer. Dit is tot op heden de laatste Nederlandstalige Eurovisie-inzending die zowel tijdens het songfestival als in de Top 40 de top 10 heeft gehaald. Europapa zou dit hoogstwaarschijnlijk ook gepresteerd hebben, maar door de diskwalificatie van Joost zullen we dit nooit zeker weten. Twee weken na het festival steeg De Eerste Keer naar de 6e plaats, terwijl het zelf in Oslo op plaats 7 was geëindigd. Op het augmentedrealityscorebord van dat jaar stond Nederland echter gedeeld 8e. Achteraf bleek dat de dame die de Spaanse punten voorlas niet 6 punten aan 'Poland' had willen geven, maar aan 'Holland'. Deze fout werd na de uitzending gelukkig hersteld, zodat Maxine en Franklin Brown toch met een zevende plaats de geschiedenisboeken in mogen. Op de single van De Eerste Keer stond ook een Engelstalige versie van het liedje.
4. Sandra & Andres - Als Het Om De Liefde Gaat - 291 punten
4e plaats in 1972
Als Het Om De Liefde Gaat was niet echt een fijne titel om uit te spreken voor buitenlandse commentatoren, al moet gezegd worden dat de Britse commentator Tom Flemming het er in onderstaande video niet onverdienstelijk van afbrengt. De Nederlandse inzending van 1972 werd gezongen door het duo Sandra & Andres. Zij mochten de avond in Edinburgh met hun liedje afsluiten en kregen het aanwezige publiek zowaar aan het meeklappen. Waarschijnlijk was dat de eerste keer in de Eurovisiegeschiedenis dat dat gebeurde. Na een moeilijk te volgen puntentelling eindigde Nederland op de vierde plaats. In de Top 40 deed het nummer het zelfs nog iets beter. Daar kwam Als Het Om De Liefde Gaat tot plaats 3. Die positie werd overigens al een week voor het songfestival bereikt. Sandra & Andres namen ook een Engelse, Duitse en Franse versie van hun liedje op. Als Het Om De Liefde Gaat nam de titel over van succesvolste Nederlandse songfestivalliedje in de Top 40, dat sinds 1966 op naam stond van Fernando En Filippo (Tong-Tiki-Tong). Sandra & Andres konden echter ook niet zo lang van dit record genieten ...
3. Mouth & MacNeal - Ik Zie Een Ster - 376 punten
3e in 1974
45 jaar lang was Ik Zie Een Ster de grootste Nederlandse songfestivalhit aller tijden. Pas in 2019 werd dit record verbroken door de monsterhit Arcade van Eurovisiewinnaar Duncan Laurence. Ik Zie Een Ster behield nog wel de titel van grootste Nederlandstálige songfestivalhit, maar die raakten Mouth & MacNeal drie jaar later ook kwijt. Ik Zie Een Ster werd tijdens het songfestival in Brighton in het Engels uitgevoerd, maar in tegenstelling tot Ding-A-Dong een jaar later, stond juist de Nederlandstalige versie genoteerd in de Top 40. Tussen 1973 en 1976 was de taalregel op het songfestival tijdelijk afgeschaft en daar had Nederland de laatste drie jaar dankbaar gebruik van gemaakt. Al deze jaren eindigde ons land in de top 10. Mouth & MacNeal eindigden zowel op het songfestival als in de Top 40 op de derde plaats. Naast de Engelse en Nederlandse versie bracht het duo ook een Duitse en een Franse versie van het nummer uit. Na het songfestival werd de Engelse versie in enkele landen een top 10-hit, waaronder Noorwegen, Zweden en zelfs Engeland.
2. S10 - De Diepte - 525 punten
11e in 2022
S10 vertegenwoordigde twee jaar geleden ons land met haar gevoelige song De Diepte. In de halve finale eindigde ze als tweede achter de uiteindelijke winnaar Oekraïne en mocht zodoende door naar de finale. Daar behaalde ze een mooie 11e plaats. Net als tussen Hemel & Aarde (1998) en Ik Ben Verliefd (Sha-La-Lie) (2010) zat er nu weer 12 jaar tussen twee Nederlandstalige liedjes op het songfestival. Een week na de finale van het songfestival steeg De Diepte naar de eerste plaats in de Top 40. Dat was bijzonder, want er had nog nooit eerder een Nederlandstalige songfestivalinzending de eerste plaats gehaald in ons land. Daarnaast presteerde S10 nog iets wat misschien nog wel bijzonderder genoemd mag worden. Het nummer werd ook een hit in enkele andere landen waar nog nooit een Nederlandstalig liedje in de hitlijst had gestaan. In Litouwen en IJsland bereikte De Diepte zelfs de top 10. Tegelijk met haar nummer 1-notering in de Top 40 groeide De Diepte uit tot de succesvolste Nederlandstalige songfestivalinzending in de Top 40, maar van dat record heeft S10 slechts twee jaar kunnen genieten.
1. Joost - Europapa - 527 punten
gediskwalificeerd na een 2e plaats in de tweede halve finale in 2024
Hoewel Nederlandse songfestivalinzendingen niet zelden worden overladen met bakken van kritiek, werd het eigenzinnige nummer Europapa van Joost meteen na de presentatie al positief onthaald. Zo positief zelfs dat Europapa een week later op nummer 1 binnenkwam in de Nederlandse Top 40. Zo'n hoge binnenkomst voor een songfestivalinzending was nog nooit eerder gebeurd. De verwachtingen in Europa waren dan ook torenhoog. In de halve finale - waar alleen televotes meetelden - eindigde Joost op de tweede plaats, vlak achter publiekslieveling Israël. Na zijn optreden was er een aanvaring tussen Joost en een Zweedse medewerkster van het songfestival, wat tot een diskwalificatie van Nederland leidde. Hoe Europapa gescoord zou hebben in Malmö zullen we dus nooit weten. Er wordt wel aangenomen dat hij hoogstwaarschijnlijk een mooie top 10-positie behaald zou hebben. Ondanks deze teleurstelling kon na het songfestival toch de vlag uit voor Joost. Europapa werd in verschillende landen een top 10-hit. In Letland en Litouwen bereikte het nummer zelfs de eerste plaats en in veel landen werd Europapa een grotere hit dan The Code van Nemo, die het songfestival gewonnen had.
Of we volgend jaar weer een nieuwe Nederlandstalige songfestivalinzending in deze top 10 mogen verwelkomen is maar zeer de vraag. De AVROTROS beraadt zich op dit moment nog over de vraag of Nederland in 2025 wel moet meedoen, na de gebeurtenissen achter de schermen dit jaar. En zelfs als Nederland wel meedoet, dan is dat kans natuurlijk groot dat we meedoen meteen Engelstalig liedje.