Het is bijna zover. Op 2 januari 2025 bestaat de Top 40 60 jaar. In aanloop naar die magische datum gaan we een rondje maken langs de grootste hits uit de enige echte die niet in het Engels of Nederlands (de meest voorkomende talen in Top 40-hits) - ook niet deels - werden uitgevoerd. Tot aan het eind van dit jaar zie je de grootste anderstalige hits uit 6 decennia Nederlandse Top 40 langskomen. Deze week de top 10 van het derde Top 40 decennium 1985 t/m 1994.
1. LA SOLITUDINE - Laura Pausini (#1, 19 weken, 533 pt)
“Toen ik in 1993 San Remo won, was Eros Ramazzotti de enige Italiaanse zanger die beroemd was in Latijns-Amerikaanse landen. Er was toen niet veel ruimte voor vrouwen. Wat mij overkwam was het resultaat van meerdere toevalligheden”, aldus Laura Pausini in Billboard. Laura, dochter van een nachtclubpianist, werd geboren in Faenza, een klein stadje tussen Bologna en Rimini, en was nog geen 19 jaar toen haar muziekcarrière begon. Ze was in februari 1993 de beste nieuwkomer op San Remo, met haar winnende liedje La Solitudine, over een tienermeisje wier vriendje Marco op aandringen van zijn familie van haar werd gescheiden en ver van haar vandaan ging wonen vanwege het werk van zijn vader. Laura vond de tekst erg op haar eigen situatie van toepassing en had een vriend die Marco heette. De componisten Federico Cavalli, Pietro Cremonesi en Angelo Valsiglio veranderden de naam Anna in het origineel op Laura’s verzoek in Marco.
La Solitudine werd meteen een nummer 1-hit in Italië en Laura nam al snel een debuutalbum op. De single werd ook een grote hit in Frankrijk en werd o.a. bij Radio Tour De France gedraaid, maar het succes in ons land bleef nog uit. Dat veranderde eind 1993 toen Paul De Leeuw in zijn Schreeuw op tv op 30 oktober 1993 een heel eigen Nederlandstalige versie deed: Ik Wil Niet Dat Je Liegt. Het origineel van Laura kwam vervolgens pijlsnel in de Top 40 terecht, direct gevolgd door de versie van Paul. Na de kerstvakantie stond op 8 januari 1994 La Solitudine op nummer 1, met Ik Wil Niet Dat Je Liegt op nummer 2. De week daarop waren de rollen omgedraaid en was het voor het eerst in de Top 40 geschiedenis dat een cover het origineel van de eerste plaats afstootte.
Laura Pausini was met haar 19 jaar de eerste artiest met een Italiaanstalige nummer 1-hit in de Nederlandse Top 40. In 1994 deed ze weer mee op het San Remo festival. Ze werd toen derde met Strani Amori en Andrea Bocelli was de beste nieuwkomer.
2. LAMBADA – Kaoma (#1, 21 weken, 516 pt)
Eind jaren 80 kende de wereld een ware dansrage: de Lambada. Deze Braziliaanse dans, over het algemeen voor koppels, wordt meestal gedanst met gebogen benen, met een uitgesproken beweging van de heupen. In de tijd dat de dans populair werd, waren korte rokken voor vrouwen in de mode en werd de dans geassocieerd met rokken die omhoog wervelden wanneer de vrouw ronddraaide .De lambada dance-rage moest wel een wereldhit opleveren en die werd opgenomen door de Franse popgroep Kaoma, met lead vocals van de in Parijs wonende Braziliaanse Loalwa Braz. Het origineel stamt echter uit 1981. De Lambada was een ongeautoriseerde versie van Llorando Se Fue, een melodie die werd geschreven en opgenomen door de Boliviaanse popgroep uit de Andes-regio Los Kjarkas. De versie van Kaoma leidde in 1990 tot een succesvolle rechtszaak door Los Kjarkas tegen Kaoma-producer Jean-Claude Bonaventure.
De videoclip van Lambada, wat ook voor een groot deel het enorme succes van de single bepaalde, werd gefilmd op Cocos Beach in de stad Trancoso, Bahia, Brazilië. De single Lambada verkocht meer dan 5 miljoen exemplaren in 1989 en werd een nummer 1-hit in elf verschillende internationale hitlijsten (alleen in Frankrijk al 12 weken bovenaan). In ons land stond de wereldhit vanaf eind september 3 weken bovenaan, met een verblijf van 21 weken in de Top 40. Nog aan het eind van 1989 werd de Lambada opgevolgd door de top 5-hit Dançando Lambada. Kaoma deed opnieuw een beroep op de Braziliaanse zangeres Loalwa Braz.
In de vroege ochtend van 19 januari 2017 vond de politie het lichaam van Loalwa Braz in een uitgebrande auto langs een weg in Saquarema, 73 km van Rio de Janeiro, niet ver van haar huis. Ze was 63 jaar oud toen ze door dit geweldsmisdrijf om het leven kwam.
3. VERDAMMT, ICH LIEB' DICH - Matthias Reim (#1, 13 weken, 415 pt)
Matthias Reim groeide op in Homberg (Efze). Nadat hij zijn middelbare school had afgerond, ging hij Duits en Engels studeren aan de Universiteit van Göttingen, maar rondde dit niet af vanwege de muziek. Hij bracht in 1984 zijn eerste single uit, Von Fernen Sternen, op het Hansa-label. In de tweede helft van de jaren tachtig werkte hij als hit-componist voor o.a. Bernhard Brink en Roy Black. Eerstgenoemde was goed bevriend met Matthias en gaf de demo-opname van diens song Verdammt, Ich Lieb’ Dich door aan ZDF-presentator Wim Thoelke, die de opname zo leuk vond dat hij de zanger uitnodigde op 18 april 1990 voor zijn show The Grand Prize. Dit optreden betekende de doorbraak van Matthias Reim.
Op 18 mei 1990 versloeg Matthias Sinéad O’Connor met Nothing Compares 2 U van de eerste plaats in de officiële Duitse hitparade en bleef maar liefst 16 weken aan de top staan, op dat moment een evenaring van het hitrecord van Boney M. bij de oosterburen.
In ons land sloeg de schlagerrocksong ook aan. Begin september kwam Verdammt de Top 40 binnen en stond vier weken later vier weken op nummer 1. Verdammt, Ich Lieb’ Dich was op dat moment de 11e volledig Duitstalige nummer 1-hit in de Nederlandse Top 40. Zijn album Reim haalde de top 20 van de Nederlandse albumlijst en na diverse succesvolle albums in de jaren 90 in eigen land ging Matthias na een partnerschap met zakenman Alfred Reimann failliet. Ook zijn turbulente privéleven was voer voor de roddelbladen. Matthias had een relatie met de Duitse popdiva Michelle. In 2007 bracht hij het persoonlijke album Männer Sind Krieger uit, volgens de Duitse pers een verzameling inzichtelijke liedjes van een echte overlever. In 2010 had hij weer commercieel en creatief succes met het album Sieben Leben. De zanger brengt nog steeds platen uit. Afgelopen voorjaar verscheen Zeppelin, zijn 11e opeenvolgende Duitse top 10 album. Verdammt, hij kan het nog steeds.
4. STRANI AMORI - Laura Pausini (#5, 16 weken, 397 pt)
In 1994 kon de muziekwereld niet meer om Laura Pausini heen. Met Strani Amori (derde op San Remo) had ze een waardige opvolger van haar nummer 1-hit La Solitudine. Als eerste single van haar tweede studioalbum kwam Strani Amori tot nummer 5 in de Top 40, met een verblijf van 16 weken. Ook Spaanstalige landen toonden intussen interesse in de zangeres, zodat ze besloot om een geheel Spaanstalig album van haar debuut op te nemen. La Solitudine werd Lo Soledad. In ons land had Laura’s debuutalbum begin januari de tweede plaats in de albumlijst gehaald en ook hier trof ze Paul De Leeuw (met Plugged) in de top 3. Haar tweede album wist wel tot nummer 1 te komen.
Kerst 1996 accepteerde Laura de uitnodiging om te zingen voor paus Johannes Paulus II in het Vaticaan. Twee jaar later zong ze op het verjaardagsfeestje van Barbara Streisand. In 2002 bracht ze haar eerste Engelstalige album uit: From The Inside. Vorig jaar vierde ze haar dertig jarig jubileum met het album Anime Parallele. Haar vocale expressie en zangtechniek werd zo nu en dan vergeleken met die van Celine Dion, die zij volgens haar insta (n.a.v. de openingsceremonie van de Olympische Spelen) “de atleet van stem en leven” vindt.
5. ON A RAGGA TIP – SL2 (#3, 13 weken, 386 pt)
Begin jaren 90 hadden twee Britse dj’s hun grote liefde voor de hiphop ingeruild voor de opkomende ravescene. Matt Nelson (dj Slipmatt) en John Fernandez (Lime) waren dertien jaar oud toen ze elkaar ontmoetten op de Buckhurst Hill School, ze raakten bevriend door hun liefde voor hiphop en electro, De jonge dj’s vormden samen met rapzanger Jay-J (John James) SL2, afgeleid van de initialen van de oprichters: Slipmatt en Lime.
De eerste tracks van SL2 (uitgebracht als SL II) kwamen uit in 1989, nadat ze wat geld hadden gespaard om naar Noise Gate Studios in New Cross te gaan, gerund door Mike West, ook bekend als Rebel MC. Geïnspireerd door house en electro kwamen de tracks Do That Dance en B-kant It Ain't Nothing uit op B Ware Records. Hun grote doorbraak kwam kort daarna via Slipmatts oudere broer, Paul Nelson, die de feestorganisatie Raindance leidde. Ze werden de vaste dj’s van de onderneming en draaiden op feesten door het hele Verenigd Koninkrijk. Raindance werd een belangrijke oefenplaats voor de dj’s. Daarnaast had SL2 een eigen piratenzender, Raw FM 104.4, en een eigen label, Awesome Records. Op Raindance draaiden ze hun track DJ's Take Control regelmatig en deze viel erg in de smaak, met als resultaat telefoontjes van diverse platenlabels. SL2 koos voor XL Recordings, het label waar even later ook The Prodigy op kwam. DJ's Take Control kwam in november 1991 de Britse chart binnen en piekte tot nummer 11. SL2 stond al snel in Top Of The Pops.
De volgende single moest net als de B-kant van hun eerste Britse hit een kenmerkende digi-dub bevatten, meer in de stijl van Yellowman. Via een vriend stuitten SL2 op de dubreggae-track Walk & Skank van de Jamaicaanse Brit Jah Screechy uit 1984. In april 1992 knalde On A Ragga Tip meteen de Britse top 10 in en stond binnen no time drie weken op nummer 2. In Top Of The Pops deden de dj’s hun optredens met Jah Screechy, de man van de sample. Ook het Nederlandse platenpubliek ging overstag. On A Ragga Tip stond in juli 1992 twee weken op nummer 3, met een verblijf van dertien weken Nederlandse Top 40. Een jaar later zorgden meningsverschillen binnen de groep ervoor dat SL2 eind 1993 uit elkaar ging. Maar de dj’s hadden met On A Ragga Tip toch maar mooi een raveclassic in handen, die niet zo makkelijk te zingen is. Ey ey ba day ba wadladie day.
6. SADENESS - PART 1 – Enigma (#1, 13 weken, 385 pt)
Enigma werd in 1990 opgericht door Michael Cretu, geboren in 1957 in Boekarest. Hij was op dat moment al een tijdje bezig met muziek, had verschillende soloalbums uitgebracht en werkte als producer met andere artiesten. Toen hij met zijn vrouw, de Duitse dance-popartiest Sandra, aan haar single Everlasting Love (#8) uit 1987 werkte, gebruikte hij enkele korte samples van Gregoriaanse kerkgezangen in de intro van het nummer. Dit was het begin van een fascinatie van Michael om deze oude gezangen in een meer eigentijds muziekformat te verwerken. In 1988 verhuisde het paar naar Ibiza en Michael begon vanuit een thuisstudio te werken aan het project dat Enigma zou worden.
Met creatieve input van medewerkers David Fairstein en Frank Peterson werd het debuutalbum MCMXC a.D. in december 1990 uitgebracht met de leadsingle Sadeness (Part. I) als instant hit. Sadeness is een combinatie van de woorden Sade en sadness. Sade verwees naar Marquis de Sade, de Franse romanschrijver van de ‘ondeugd’. Het Gregoriaanse gezang (Latijn) in dit lied kwam van een opname van Choralschola der Capella Antiqua München uit 1976. Toen het een hit werd, spande het koor een rechtszaak aan tegen Enigma, die geen toestemming had gevraagd, maar wel de sample had vervormd.
Sadeness – Part 1 kwam op 24 november 1990 de Nederlandse Top 40 binnen en stond drie weken later al op nummer 1. Voor het eerst in de geschiedenis kende ons land een nummer 1-hit in het Latijn. Sandra stond ruim 5 jaar later weer bovenaan na (I’ll Never Be) Maria Magdalena, een nummer 1-hit die haar toenmalige echtgenoot Michael ook mede componeerde en in zijn geheel produceerde. Ze fluisterde de Franse tekst. Sadeness moest aan de top al snel plaats maken voor Ice Ice Baby van Vanilla Ice, maar bleef daarna nog minstens 4 weken op nummer 2. Ook in de Britse hitparade was Sadeness -Part 1 slechts voor een week de populairste plaat.
In 1994 scoorde Enigma een top 10-hit met Return To Innocence en wederom had Michael Cretu stemmen gesampled, waardoor hij opnieuw werd aangeklaagd, ditmaal door leden van de Taiwanese Ami-stam Difang & Igay Duana. Gebruikte samples werden hierna toch maar keurig vermeld. Ruim 25 jaar na Sadeness Part 1 kwam Enigma terug met het conceptalbum The Fall of a Rebel Angel. Dit album werd voorafgegaan door de single Sadeness (Part II) en kwam uit in november 2016.
7. BURBUJAS DE AMOR - Juan Luis Guerra & 4.40 (#3, 13 weken, 380 pt)
De in Santo Domingo geboren Juan Luis Guerra (een jaargenoot van de nummer 6 hierboven uit deze top 10), studeerde aanvankelijk filosofie en literatuur, maar in 1980 koos hij definitief voor de muziek en meldde zich aan bij het Berkeley College Of Music in Boston. In die jaren was Juan beïnvloed door rockklassiekers van Beatles, Stones en Pink Floyd, maar ook door jazzfiguren als Chick Corea en Pat Metheny. In 1984 begon hij songs op te nemen waaruit zijn eerste album Soplando zou ontstaan. De plaat nam hij op met een groep lokale muzikanten die later bekend zouden worden als 4.40, een verwijzing naar de standaard toonhoogte van ‘A’ (440 cycli per seconde). Volgens Juan was dit eerste album gebaseerd op jazzmelodieën en concepten die hij in Berkeley had geleerd, en dat "het niet bedoeld was als een commercieel succes". Warner Music bracht het album in 1991 (zijn doorbraakjaar) opnieuw uit onder de titel El Original 4.40. Juan werd al snel een idool in de Dominicaanse Republiek. Met diverse wijzigingen in de formatie 4.40 - die doorgaans als back-up dienden voor Juan Luis Guerra - nam hij in de jaren 80 enkele platen op.
In december 1990 kwam met zijn vijfde (Grammy winnende) studioalbum Bachata Rosa de wereldwijde aandacht. Het album bevatte een aantrekkelijke combi van merengue en Afro-Latijnse fusionstijlen. De bachatamuziek (stedelijke folklore afgeleid van de bolero) trok ook luisteraars in de VS en Bachata Rosa kwam januari 1991 op nummer één in de Billboard Tropical Albums en bereikte in veel Latijns-Amerikaanse landen de toppositie. Ook in Europa had Bachata Rosa veel impact. Via Spanje en Portugal gingen ook Nederland en België overstag. Op 29 juni 1991 kwam Bachata Rosa de Nederlandse albumlijst binnen, tegelijkertijd met de single Burbujas De Amor (Bubbels van Liefde) in de Top 40 en deze piekte tot nummer 3. Bachata Rosa stond in augustus drie weken bovenaan de Nederlandse albumlijst. Het commerciële succes van het album hielp de Bachata- en Merenguemuziek te introduceren bij een algemeen publiek in Europa en Zuid-Amerika. Om het album te promoten begon Guerra aan de Bachata Rosa World Tour (1991-1992), waarmee hij bezoekersrecords brak.
In 2019 bracht Juan Luis Guerra zijn veertiende studioalbum uit: Literal, die hij deels in de Abbey Road Studios opnam. Datzelfde jaar ontving hij een Lifetime Achievement Award na een eerbetoon bij de Billboard Latin Music Awards. Ondanks die ene grote Top 40-hit hebben we hier te maken met een van de bestverkopende Latijns-Amerikaanse artiesten wereldwijd.
8. Yé Ké Yé Ké - Mory Kanté (#1, 12 weken, 371 pt)
Mory Kanté werd in 1951 geboren in Kissidougou, Guinee. Hij stamde af van een familie van griots (muzikanten die niet alleen als entertainers dienen, maar ook als bewaarder en verteller van mondeling overgebrachte tradities en geschiedenis). Op zevenjarige leeftijd werd hij naar Mali gestuurd voor tribale kennis en leerde de kora, de West-Afrikaanse harp spelen. Op 15-jarige leeftijd verhuisde Mory Kanté naar Bamako en sloot zich aan bij de Rail Band, destijds de populairste groep van Mali. Hij bleef zo’n zeven jaar bij deze band, totdat zijn rivaliteit met leadzanger Salif Keita hem uiteindelijk dwong om te stoppen en zich bij Les Ambassadeurs aan te sluiten. In 1977 verhuisde Kanté naar Ivoorkust, waar hij een band van 35 leden vormde met de naam Les Milieus Branches. In deze periode begon hij elementen van Amerikaanse soul en R&B in zijn muziek te introduceren. Zo ging hij samenwerken met producer Abdoulaye Soumare, die ook met Stevie Wonder had gewerkt. Zijn album Courougnegne uit 1981 met Mandinka-muziek werd ook in Europa opgepikt en hij verhuisde naar Parijs.
In 1987 verscheen op het Franse label Barclay het album Akwaba Beach, waarop Mory Kanté de door de housemuziek geïnspireerde single Yé Ké Yé Ké (Yes, Yes, Yes) liet mengen met traditionele Afrikaanse elementen. Yé Ké Yé Ké werd bovenal een grote hit in de Zuid-Europese landen en werd in ons land de eerste van drie in zijn geheel Afrikaanstalige nummer 1-hits. De in Mandinka gezongen hit is volgens Mory Kanté een ‘flirtsong’, het is het geluid dat jonge vrouwen maken als ze dansen. De single werd gekozen tot Alarmschijf bij Radio Veronica en kwam de week daarop hoog binnen knallen op nummer 17. Vier weken later, op 14 mei 1988, verstootte het Gimme Hope Jo’Anna van Eddy Grant van de toppositie.
Mory Kanté overleed op 22 mei 2020 aan chronische ziekten in een ziekenhuis in Conakry op 70-jarige leeftijd.
9. TI SENTO – Matia Bazar (#2, 11 weken, 360 pt)
De Italiaanse band Matia Bazar kwam voort uit de progband Jet, die in 1972 hun enige album Fede Speranza Carita uitbracht. Drie jaar later werd Matia Bazar in Genua opgericht, met Antonella Ruggiero als zangeres en gitarist Carlo ‘Bimbo’ Marrale en bassist Aldo Stellita als belangrijkste songwriters. Met singles als Stasera Che Sera, Cavallo Bianco, Per un'Ora d'Amore en Solo Tu veroverden ze de Italiaanse popmarkt: geraffineerde weelderige popsongs met de veelzijdige stem van Antonella. In 1978 wonnen ze het San Remo festival met E Dirsi Ciao, wat hen een jaar later op het Eurovisie Songfestival voor Italië bracht. Met Raggio Di Luna werden ze 15e.
In 1981 kwamen ze met het album Berlino, Parigi, Londra, waarop nog sterkere elektronische elementen in hun geluid te horen waren. Na dit album verliet toetsenist Piero Cassano de band om een nieuwe carrière als producer na te streven. Hij zou later samenwerken met Eros Ramazzotti en werd vervangen door Mauro Sabbione. In 1983 kwam de band met een van hun succesvolste singles Vacanze Romane, wat een nummer 1-hit werd in hun eigen land en vierde eindigde op het San Remo festival. Net als Solo Tu bleef de single in ons land steken in de Tipparade. Inmiddels had Matia Bazar alweer een nieuwe toetsenist, Sergio Cossu. In 1985 namen ze hun negende studioalbum op, Melanchólia. De eerste single Souvenir eindigde 10e op het San Remo festival.
Met het opzwepende Ti Sento scoorde de band een enorme hit in ons land. Het begon in eerste instantie bij de VARA op Radio 3 en de Verrukkelijke 15. De single werd hun laatste nummer 1-hit in Italië en stond in juli 1986 in ons land binnen twee weken al in de top 10 met drie weken lang nummer 2 als piekpositie. Ook hun album Melanchólia werd een groot verkoopsucces en bereikte nummer 4. Na dit succesvolle album kwam er een einde aan hun samenwerking met producer Roberto Colombo. Zangeres Antonella Ruggiero verliet in 1989 de band voor een solocarrière, ze werd vervangen door Laura Valente. Matia Bazar ging daarna een behoorlijke tijd door, met diverse wisselingen in de line-up. Toetsenist Mauro Sabbione overleed op 21 december 2022 op 65-jarige leeftijd.
10. LA BAMBA – Los Lobos (#2, 11 weken, 355 pt)
De geschiedenis van de song La Bamba gaat ver terug en is als traditional ontstaan, toen Afrikaanse slaven - werkend in Noord-Amerika - hun heimwee bezongen. De Mexicaanse gitarist Alvaro Hernández Ortiz, die zich El Jarocho noemde, was in 1938 de eerste die de traditional opnam. La Bamba heet oorspronkelijk El Jarabe Veracruzano, een bruiloftsdans uit de streek Veracruz in het zuiden van Mexico. De naam van de dans waarnaar in het lied wordt verwezen (en die geen directe Engelse vertaling heeft) is vermoedelijk verbonden met het Spaanse werkwoord bambolear, wat zwaaien, schudden of wiebelen betekent.
Een jonge Ritchie Valens, die muzikaal werd opgevoed, pikte de song op in zijn familie. Zijn echte naam was Richard Steven Valenzuela en hij had Mexicaanse roots. Onder productionele leiding van zijn ontdekker Bob Keane, president van Del-Fi Records, werd in 1958 een rockversie van La Bamba opgenomen. Ondanks zijn Mexicaanse roots sprak Ritchie Valens geen woord Spaans: dat werd in zijn familie niet gesproken. Van zijn tante leerde hij fonetisch de juiste Spaanse uitspraak. La Bamba verscheen in eerste instantie als B-kantje van de single Donna, dat uiteindelijk de grootste hit werd in de Amerikaanse hitlijst van Billboard en tot nummer 2 kwam.
Op 3 februari 1959, op wat bekend is geworden als 'The Day the Music Died', stierf Ritchie Valens bij een vliegtuigongeluk in Iowa. Dit ongeluk kostte ook het leven van jonge collega-muzikanten Buddy Holly en JP 'The Big Bopper' Richardson. Deze tragedie inspireerde Don McLean tot zijn beroemde song American Pie. Valens was een pionier van Chicano-rock en Latin-rock en inspireerde veel muzikanten van Mexicaanse afkomst, zoals Carlos Santana en Los Lobos.
Los Lobos verzorgde alle Ritchie Valens liedjes voor de biopic La Bamba. Dit was ook op persoonlijk verzoek van de familie. La Bamba werd de themasong van de film. De single werd zowel een Amerikaanse als Britse nummer 1-hit en het was de eerste volledig Spaanstalige nummer 1-hit in de Amerikaanse hitlijst van Billboard. De film werd een groot succes en was de eerste grote, mainstream Hollywood-film met een Spaans onderwerp. Hij werd in de Verenigde Staten uitgebracht in zowel een Spaanse als een Engelse versie. Lou Diamond Phillips speelde Ritchie, Marshall Crenshaw speelde Buddy Holly, Brian Setzer (van The Stray Cats) had een kleine rol als Eddie Cochran. De echte Connie Valenzuela, Ritchie’s moeder, is ook even in de film te zien. Ze stierf datzelfde jaar, in oktober, op 72-jarige leeftijd.
In ons land kwam de single op 8 augustus 1987 op nummer 22 de Nederlandse Top 40 binnen, tegelijkertijd met de nieuwste single van Michael Jackson, die op nummer 17 startte. Het was dan ook I Just Can’t Stop Loving You dat La Bamba van de eerste plaats afhield.
Los Lobos (Spaans voor de wolven) was nu echt doorgebroken. Hun verwantschap met de jonge Latin rocker Ritchie Valens was groot. De band kruiste vele muzikale genres en maakte in 1985 al indruk op het allerlaatste Lochem Popfestival. Dat was het jaar waarin ze voor het eerst in de Tipparade stonden met Will The Wolf Survive. In 1988 bracht de band een album uit met traditionele Mexicaanse liedjes, genaamd La Pistola y el Corazón. Vijf jaar eerder al hadden ze van de Mexicaanse traditional Anselma een eigentijdse chicanorock-versie opgenomen. De groep was ook een grote inspiratie voor Rowwen Hèze die Anselma tot Bestel Mar bewerkte.
Ritchie Valens werd in 2001 opgenomen in de Rock ’n Roll Hall Of Fame. La Bamba is zo’n hit die generaties overstijgt en nog altijd gespeeld wordt op bruiloften en partijen.
In dit derde Top 40 decenniumoverzicht hebben alle anderstalige nummer 1-hits deze top 10 lijst gehaald.
(23-11-2024)