Met 17 Miljoen Mensen komen we een nummer 1-hit van ruim 25 jaar geleden opnieuw tegen in de Top 40.
Jochem Fluitsma en Eric van Tijn maakten in de jaren tachtig muziek voor artiesten als de Dolly Dots, Mai Tai en Frizzle Sizzle voordat ze met Ademnood aan het einde van 1995 voor het eerst een nummer 1-hit afleveren. Het tweetal werkte aan een nummer over verdraagzaamheid, saamhorigheid en meningen van het Nederlandse volk. Dat telde al sinds 1990 het aantal van 15 miljoen mensen. De twee werkten samen met reclamemaker Frank Pels die van de Postbank de opdracht had gekregen een commercial te maken die het nationale karakter van de bank zou samenbrengen met de Hollandse ‘eigenheimers’. De commercial werd zo geliefd dat er een langere versie van het nummer moest komen die als single werd uitgebracht. 15 Miljoen Mensen stond vervolgens twee weken op nummer 1. Later in 1996 volgde een parodie van Vormfout, 15 Miljoen Wensen.
Ook internationaal viel het nummer van Fluitsma en Van Tijn op. Engelbert Humperdinck bracht in 1997 een bewerking van het nummer uit via 7 Billion People. Het nummer over de wereldbevolking werd geen hit maar verdient in deze context wel een eervolle vermelding.
Het nummer werd als melodie gebruikt in een tweetal Top 40-hits voor BNN & Friends (5 Jaar (En Nog Lang Niet Klaar), 2003) en RTL Boulevard United (Koningin Van Alle Mensen, 2013).
(30-03-2020)