Afgelopen dinsdag is de Amerikaanse zangeres Melanie overleden. Dat hebben haar drie kinderen woensdagavond via Facebook bekendgemaakt. Ter nagedachtenis zetten wij hieronder de vijf Top 40-hits van Melanie op een rij. Rust zacht, Melanie, en bedankt voor de mooie muziek.
1. Lay Down
Melanie scoorde tussen 1969 en 1972 vijf Top 40-hits in ons land die ook nog eens allemaal de top 10 bereikten. Eentje daarvan bereikte zelfs de eerste plaats: Lay Down. Daarmee werd ze de eerste zangeres in de Nederlandse Top 40 die de eerste plaats haalde met een zelfgeschreven nummer. Melanie had dat nummer geschreven nadat ze had opgetreden op het legendarische Woodstock-festival. Daar zouden mensen tijdens haar optreden allemaal kaarsen en aanstekers hebben aangestoken. Zo komt het nummer aan zijn subtitel 'Candles In The Rain'. Dat Lay Down zo'n grote hit is geworden in Nederland, had Melanie te danken aan haar optreden in Voor De Vuist Weg op 3 maart 1970. Daar zong ze Lay Down samen met The Edwin Hawkins Singers. Bovendien nam ze tijdens die uitzending de Edison voor haar album Back In Town in ontvangst, die ze vijf dagen eerder tijdens het Grand Gala Du Disque niet had kunnen komen ophalen vanwege verplichtingen elders. In eigen land scoorde Melanie eind april met Lay Down haar eerste hit in de Billboard Hot 100. Daar bereikte het nummer de 6e plaats.
2. Peace Will Come
Na het succes van Lay Down verscheen de single met de dubbele A-kant Ruby Tuesday / Look What They Done To My Song. Deze combinatie van een Rolling Stones-cover en een eigen nummer had minder succes en strandde in de Tipparade. In Engeland werd Ruby Tuesday echter haar eerste hit en bereikte het zelfs de top 10. Met de opvolger was het in Nederland wel raak. Peace Will Come bereikte in oktober 1970 de zesde plaats. Peace Will Come was de enige single van het livealbum Leftover Wine, dat in ons land onder de titel Melanie Live was uitgebracht. Op dat album staan nummers die ze in juni had gespeeld tijdens haar concert in Carnegie Hall in New York. Peace Will Come was echter een nieuw studionummer, dat aan het album was toegevoegd om de verkoop te stimuleren. Het nummer met de vredesboodschap werd alleen in Nederland een grote hit.
3. Beautiful People
Terwijl Melanie in de meeste landen pas in 1970 haar hitparadedebuut maakte, scoorde de zangeres in ons land al in 1969 haar eerste Top 40-hit. Dat deed ze in november met de klassieker Beautiful People. Daarvoor had ze overigens al bekendheid verworven in Nederland. Op 4 februari 1969, één dag na haar 22e verjaardag, was ze voor het eerst op de Nederlandse televisie te zien. Kort daarna verscheen haar single Bo Bo's Party in de Tipparade, maar dat nummer stroomde niet door naar de Top 40. Hetzelfde gebeurde bij Uptown Down, maar met Beautiful People was het eindelijk raak. Eind 1967 had Melanie dit nummer in eigen land al eens uitgebracht onder de titel My Beautiful People, maar de hit in 1969 betreft een nieuwe opname. Melanie had het nummer ook gezongen tijdens haar optreden op Woodstock. Zij was een van de slechts drie vrouwelijke soloartiesten die tijdens het legendarische hippiefestival optraden. Het feit dat ze daar mocht optreden is sowieso bijzonder, want Melanie genoot op dat moment nauwelijks bekendheid in eigen land. In 1997 haalde Beautiful People opnieuw de Top 40, maar dan in een coveruitvoering van Mathilde Santing, die een hit werd dankzij een reclame van Interpolis. Deze uitvoering kwam tot nummer 21.
4. Stop I Don't Wanna Hear It Anymore
Stop I Don't Wanna Hear It Anymore is waarschijnlijk de minst bekende Top 40-hit van Melanie. Toch haalde het nummer in december 1970 de tiende plaats. Het nummer is afkomstig van de soundtrack van de film R.P.M. met Anthony Quinn, Ann-Margret en Gary Lockwood in de hoofdrollen. De film gaat over een populaire hoogleraar, die probeert te onderhandelen tussen het universiteitsbestuur en een groep radicale studenten die een universiteitsgebouw bezet. Melanie schreef dit nummer samen met Barry De Vorzon en Perry Botkin Jr, die ook verantwoordelijk waren voor de rest van de soundtrack. Op deze soundtrack zong Melanie ook het nummer We Don't Know Where We're Goin'. In 1972 verschenen beide nummers op Melanies album Garden In The City, dat werd uitgebracht door Buddah Records. Melanie had een jaar eerder samen met haar echtgenoot en producer Peter Schekeryk haar eigen label Neighborhood Records opgericht. Buddah besloot daarom het niet eerder uitgebrachte materiaal wat ze nog van Melanie hadden liggen samen op één album te zetten. Net als bij Beautiful People werd Stop I Don't Wanna Hear It Anymore alleen in Nederland een grote hit.
5. Brand New Key
Na een jaar zonder nieuwe Top 40-hits maakte Melanie in januari 1972 haar comeback met de single Brand New Key. Met dat nummer had rond de jaarwisseling haar eerste nummer 1-hit in eigen land gescoord. Het nummer had drie weken de Billboard Hot 100 aangevoerd. Over de tekst was destijds nogal wat te doen. Hoewel Melanie zelf in interviews heeft gezegd dat ze het nummer in een kwartier heeft geschreven als luchtig jaren 30-achtig liedje, spraken boze tongen over de dubbelzinnigheden in het liedje over een meisje met nieuwe rolschaatsen en een jongen met een gloednieuwe sleutel. Hoewel sommige radiostations het om deze reden niet wilden draaien, groeide Brand New Key in veel met name Engelstalige landen uit tot de grootste hit van Melanie. Dat maakte het des te bijzonder dat het in ons land juist haar kleinste hit is, hoewel een 9e plaats in de Top 40 uiteraard zeker niet slecht is. In Amerika haalde ze na deze nummer 1-hit nog met drie nummer de top 40. In 1973 besloot ze zich echter terug te trekken uit de muziekwereld. Nadien maakte ze nog wel comebacks, maar haar hitsucces was voorbij. Hoewel ze in Ierland en Engeland nooit een nummer 1-hit heeft gescoord, bereikte daar wel een humoristische cover van Brand New Keys de eerste plaats. De Ierse komiek Brendan Grace nam het nummer in 1975 op als The Combine Harvester ('De maaidorser') en zijn versie werd een jaar later gecoverd door de Britse boerengroep The Wurzels.