Nieuws
Nieuws

Top 40 bij 56 procent Refojongeren populair

Top 40 bij 56 procent Refojongeren populair
Bijna 90 procent van de reformatorische jongeren luistert soms, geregeld of vaak naar popmuziek. Hun top 3 van favoriete artiesten bestaat uit de Schotse zangeres Amy MacDonald, de Nederlandse zanger Marco Borsato en het Nederlandse duo Nick & Simon.

Dat blijkt uit een enquête van het Reformatorisch Dagblad onder 850 leerlingen van reformatorische scholen. De jongeren zijn tussen de 13 en 18 jaar en volgen vmbo, havo, vwo of mbo. Kerkelijk vertegenwoordigen zij het brede spectrum van de Protestantse Kerk in Nederland tot de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland.

Twaalf procent van de jongeren luistert nooit naar popmuziek, 19 procent soms, 28 procent geregeld en 41 procent vaak. Van degenen die niet naar pop luisteren, luistert 69 procent naar andere soorten muziek; 18 procent vindt dat je als christen niet naar popmuziek mag luisteren.

De meeste jongeren komen via vrienden en klasgenoten in aanraking met pop. Ze luisteren de muziek via de radio (74 procent), de computer (68 procent) of de mp3-speler (63 procent). Radio 538 is populair: ruim de helft van de ondervraagden luistert ernaar. Refojongeren luisteren het meest naar Nederland­s­talige pop: 59 procent.

De Top 40 is bij 56 procent van de ondervraagden populair. Gevraagd naar hun favoriete artiesten, zetten jongeren Amy MacDonald op de eerste plaats, Marco Borsato op de tweede plaats en het duo Nick & Simon op de derde plaats. Uitgaande van een Nederlandse top 3 staat Borsato op nummer 1, het duo Nick & Simon op nummer 2 en Jan Smit op nummer 3.

Bijna een kwart van de jongeren kijkt geregeld of vaak naar videoclips op de popzenders MTV en TMF. De helft van de jongeren doet dat nooit. Twaalf procent gaat wel eens naar een popconcert of -festival; 57 procent vindt dat te ver gaan.

Bijna 80 procent van de refojongeren wordt wel eens gewaarschuwd voor popmuziek. Dat gebeurt het meest door ouders, door leraren of in de kerk/op catechisatie.
(22-06-2009)