Streaming muziekdienst Spotify heeft een onderzoek laten uitvoeren naar downloadgedrag naar aanleiding van festivals. Daaruit blijkt dat na afloop van een festival significant meer muziek (illegaal) gedownload wordt. Ook blijkt uit het onderzoek dat wanneer de muziek niet te vinden is op streaming platformen de muziek sneller gedownload wordt.
Sommige artiesten kiezen ervoor hun nieuwe cd niet meteen via streamingplatformen aan te bieden, maar volgens het onderzoek leidt dat niet tot extreem grotere cd-verkoop. Wel wordt het illegaal downloaden bevorderd, simpelweg omdat mensen geen zin hebben te wachten op nieuwe muziek.De onderzoekers moedigen andere onderzoekers en beleidsmakers aan om onderzoek te gaan doen naar hetzelfde effect naar aanleiding van awardshows en talentenjachten op tv. Mogelijk hebben deze ook invloed op downloads.
Spotify werd opgericht in 2006 en biedt muziek als streamend formaat aan. De catalogus bevat miljoenen nummers. De dienst is gratis te beluisteren, met commercials, of tegen een maandelijks bedrag, zonder reclame. Veel onafhankelijke artiesten en kleine platenmaatschappijen zijn het oneens met het verdienmodel van Spotify, omdat het geld voornamelijk bij de toch al 'grote' artiesten terecht zou komen.
Zelfs sommige 'grote' popsterren willen soms hun muziek niet op streaming diensten zetten. Zo wilde Adele niet dat haar hitsingle Skyfall op de gratis accounts te horen was. Spotify wil niet dat er nummers zijn die alleen te horen zijn met de betaalde abonnementen, dus werd het nummer niet aan de dienst toegevoegd. Skyfall werd wel een enorme hit: Adele stond er zes weken mee op No. 1 in de Media Markt Top 40. (24-07-2013)