Terug

Those Were The Days

Mary Hopkin / Sandie Shaw

1968

jaar
Top 40

2

piekpositie
Top 40

14

weken
Top 40

440

punten
Top 40

youtube video placeholder

Those Were The Days is een liedje gecomponeerd door Boris Fomin (1900-1948), echter toegeschreven aan Gene Raskin, die een nieuwe Engelse tekst toevoegde aan Fomins Russische romantieklied Дорогой длинною (Dorogoi dlinnoyu) op tekst van dichter Konstantin Podrevsky (1889-1930).

Het liedje is in 1925 voor het eerst op de plaat gezet door een toenmalige diva uit Georgië: Тамара Церетели (Tamara Tsereteli). In die tijd, tijdens het regime van Jozef Stalin, draagt de tekst een nogal antirevolutionair sentiment uit. Het genre dat Tamara Tsereteli vertolkt, is in 1929 bij wet verboden in Rusland, aangezien Josef Stalin het als decadent bestempelt. Inmiddels heeft een ander Russisch fenomeen, Александр Вертинский (Alexander Vertinsky), zijn versie ook op plaat gezet in 1926. In 1927 verschijnt een Finse uitvoering van Martti Caram op de markt, in de jaren vijftig in het Fins dunnetjes overgedaan door Annikki Tahtiand.

Het nummer verschijnt in de Brits/Franse film Innocents In Paris uit 1953, waarin met de originele Russische tekst wordt gezongen door de Russische tzigane-zangeres Ludmila Lopato. De opname van Mary Hopkin uit 1968 - met de tekst van Gene Raskin - is een hit op een groot deel van het noordelijk halfrond. Op de meeste opnames van het nummer wordt Raskin genoemd als de enige schrijver, ook al schrijft hij alleen de latere Engelse teksten (die geen Engelse vertaling zijn van de Russische teksten) en niet de muziek.

In de eerste helft van de jaren zestig spelen Raskin en zijn vrouw Francesca volksmuziek op locaties rond Greenwich Village in New York, waaronder de White Horse Tavern. Raskin, die is opgegroeid met het liedje, schrijft nieuwe Engelse teksten op de oude Russische muziek en legt auteursrecht vast op zowel de muziek als de tekst om zijn eigen naam als songwriter te vermelden. The Limeliters brengen vervolgens een opname van het nummer uit op hun elpee Folk Matinee in 1962.

De Raskins zijn internationale artiesten en spelen elk jaar in de Londonse nachtclub Blue Angel waarbij ze altijd als uitsmijter (het laatste nummer in hun show) afsluiten met Those Were The Days. Paul McCartney bezoekt de club en is behoorlijk onder de indruk van het nummer. Hij probeert tevergeefs verschillende zangers en groepen, waaronder de vroege Moody Blues, zover te krijgen dat ze het zullen opnemen. Nadat de Beatles een eigen platenmaatschappij oprichten, Apple Records, neemt McCartney contact op met Mary Hopkin, die het nummer gaat uitvoeren in de Abbey Road Studios in Londen. Later zegt hij: "Ik vind het erg pakkend, het heeft iets, het is een goede behandeling van nostalgie ... (Hopkin) pakt het heel gemakkelijk op, alsof ze het al jaren weet." Het nummer wordt uiteindelijk in meer dan twintig talen en door veel verschillende artiesten opgenomen.

De Welshe zangeres Mary Hopkin covert Those Were The Days als haar debuutsingle in 1968. Hopkins opname is een productie van Paul McCartney met een arrangement van Richard Hewson. Those Were The Days is ook terug te vinden op Hopkins debuutalbum Post Card uit 1969. Het wordt een nummer 1-hit in de Britse hitparade en Canada. In de Verenigde Staten blijft het op de 2de plaats steken in de Billboard Hot 100, omdat Hey Jude van de Beatles net iets meer verkoopt. Those Were The Days is tevens de eerste nummer 1-hit van de eerste editie van een nieuwe Franse Nationale Hitparade, C.I.D.D (Centre d'information et de documentation du disque), de eerste hitlijst die gebaseerd is op verkoopcijfers. In Nederland staat het vijf weken op rij op de 2de plaats in de Top 40. Op de B-kant van de plaat in zowel het Verenigd Koninkrijk als de Verenigde Staten staat een cover van Pete Seegers "Turn! Turn! Turn!", een Amerikaanse nummer 1-hit voor The Byrds in 1965.

Paul McCartney laat Those Were The Days door Mary Hopkin in andere talen zingen: in het Spaans (Qué tiempo tan feliz), Duits (An jenem Tag), Italiaans (Quelli erano giorni) en Frans (Le temps des fleurs). De niet-Engelse teksten zijn ook opgenomen door Dalida en Sandie Shaw.

Hopkins versie wordt uitgebracht na haar succes in de Britse tv-talentenjacht Opportunity Knocks. Rond de tijd dat het nummer op de markt verschijnt, wordt de populaire zangeres Sandie Shaw benaderd om het nummer ook op de plaat te zetten, haar management is van mening dat het door een 'echte' zangeres moet worden gedaan. Shaws versie wordt inderdaad op single uitgebracht, maar evenaart het succes van Hopkins uitvoering niet.

Op het hoogtepunt van het succes van het nummer gebruikt een bedrijf uit New York de melodie in een reclamespot voor gefilte fisj van Rokeach, met het argument dat het deuntje een oud Russisch volksdeuntje is en daarom in het publieke domein valt. De commercial bevat de regel "The perfect dish, Rokeach Gefilte Fish", waar het Engelstalige lied luidt: "Those were the days, oh yes, those were the days". Raskin heeft met succes een rechtszaak aangespannen en een schikking gewonnen, omdat hij het deuntje enigszins heeft aangepast aan zijn teksten en een geldig nieuw auteursrecht heeft afgesloten.

Trivia

Wist je dat?Credits:
Mary Hopkin

Arrangeur: Richard Hewson

{Nostalgia Classic Song of All Time op radiostations KEZW Studio 1430 AM Denver, Colorado en Timeless Classic Song op KIXI (880 AM) Mercer Island-Seattle, Washington}

Credits:
Sandie Shaw
Arrangeur, muzikaal leider: Ken Woodman


Het origineel is van:

Russische traditional getiteld Дорогой длинною (Dorogoi dlinnoyu)
Tekst: Konstantin Podrevskii (1889-1930) /Muziek: Boris Fomin (1900–1948)

Voor het eerst op de plaat gezet door:
1925: Тамара Церетели (Tamara Tsereteli) getiteld Дорогой длинною (Dorogoi dlinnoyu) {Russische versie}


Cover-versies:

1926: Alexander Vertinsky (Russian Vocal) (Tenor s Akkompan Piano) getiteld Дорогой длинною (Dorogoi dlinnoyu) {Russische versie}
[Columbia 20337-F]

1962: The Limeliters (Produced by Neely Plumb) getiteld Those Were the Days op de LP: Folk Matinee
[RCA Victor LPM 2547]
[n°21 US album-hit]

1968: Ay-feri getiteld Yalan Dünya (Those were the days) {Turkse versie}
[Aras M. 308]

1968: Natércia Barreto getiteld Primavera do amor (Those were the days) op de EP Primavera do amor {Portugese versie}
[Parlophone LGEP 4040]

1968: Carol Burnett-Martha Raye (Produced by Neely Plumb) op de LP: Together Again for the First Time
[Tetragrammaton T-106]

1968: Erol Büyükburç getiteld Bu Ne Yalan Dünya; B-kant van Almila {Turkse versie}
[Pathé YM 04 45-PT 585]

1968: Dalida getiteld An jenem Tag... (Those Were the Days) {Duitse versie}
[Barclay 25090]

1968: Dalida getiteld Aquellos fueron los dias (Those were the days) (Le temps des fleurs) {Spaanse versie}
[Barclay TS 379]
(Argentijnse persing)

1968: Dalida (Arrangements et direction musicale Guy Motta) getiteld Le temps des fleurs op de EP: Le temps des fleurs {Franse versie}
[Barclay 71296]

1968: Dalida (Produzione: Paolo Dossena) (Arrang. e direz. d’orchestra di Guy Motta) getiteld Quelli erano giorni {Italiaanse versie}
[Barclay 45BN 7031]
[n°22 hit in Italië]

1968: The Dutch Swing College Band (o.l.v. Peter Schilperoort)
[Philips ‎334 623 JF]

1968: Gene Chandler (Vocal With Instrumental Accompaniment) (Produced By Carl Davis And Gene Chandler); B-kant van There Was a Time
[Brunswick 55383]

1968: Gigliola Cinquetti (Orchestra Franco Monaldi) getiteld Quelli erano i giorni {Italiaanse versie}
[CGD N 9692]

1968: Ömür Göksel (Ferdy Klein Orch.) getiteld Sen Kadehlerdesin (Those Were the Days) {Turkse versie}
[Türkofon/Universal 1513]

1968: Lena Hansson getiteld Ja, det var då... (Those Were the Days) {Zweedse versie}
[Columbia DS 2404] (EMI)

1968: Dexter Gordon (Recording: George Klabin) (Produced by Don Schlitten) op de LP: The Tower of Power
[Prestige PRST-7623]

1968: Gitte Hænning (Kor og orkester under ledelse af Ole Høyer) getiteld De glade år (Those were the days); B-kant van Vi danser {Deense versie}
[His Master’s Voice X 9015] (EMI)

1968: Al Hirt (Produced by Paul Robinson); B-kant van The Garbage
[RCA Victor 47-9664]

1968: Mary Hopkin (Prod. Paul McCartney) (Arr. Richard Hewson) getiteld Aquellos fueron los dias (Those Were the Days) {Portugese versie}
[Apple Records 1054]
(Argentijnse persing)

1968: Mary Hopkin (Arreglo: Richard Hewson) (Producido por: Paul McCartney) getiteld Que Tiempo Tan Feliz {Spaanse versie}
[Apple Records H-380]

1968: Mary Hopkin (Producer: Paul McCartney) (Arr. Richard Hewson) getiteld Quelli erano giorni (“Those were the days”) {Italiaanse versie}
[Apple 2]

1968: The Zack Laurence Orchestra
[Hansa 14 160 AT]

1968: Leo Leandros (Orchester: Arno Flor) getiteld An jenem Tag (Those Were the Days) {Duitse versie)
[Philips 384 564 PF]

1968: Leo Leandros getiteld Chamena oneira (Those Were the Days) {Griekse versie}
[Philips 6299]

(1968: Raymond Lefèvre et son grand orchestre (Adapt.: Eddy Marnay) als Le temps des fleurs (Those were the days) (LP: Raymond Lefèvre et son grand orchestre N° 7) [Riviera 521 096]

1968: Johnny Mathis (Produced by Robert Mersey) (Arranged and Conducted by Robert Mersey) (Engineering: Rafael O. Valentin) op de LP: Those Were the Days
[Columbia CS 9705]
[n°60 US album-hit]

1968: Le Grand Orchestre de Paul Mauriat getiteld Le temps des fleurs (Those Were the Days) op de LP: Cent mille chansons
[Philips 844.913 BY]

1968: Shuly Natan getiteld כאלה היו הימים (Ka'ele hayou hayamim) (Those Were the Days) {Hebreeuwse versie}
[Hed-Arzi 45-597]

1968: The Larry Page Orchestra (Produced by Larry Page); B-kant van Hey Jude
[Page One 21,010]
[n°37 US Easy Listening-hit]

1968: Päivi Paunu getiteld Oi niitä aikoja (Those Were the Days) {Finse versie}
[Columbia MY 154] {Finse versie}

1968: Semiramis Pekkan getiteld Bu Ne Biçim Hayat {Turkse versie}
[Columbia Plak 890] (EMI)

1968: Ivan Rebroff getiteld An jenem Tag (Takiyeh dni, moi drug)
[CBS 3660]
(Duitse persing)

1968: Ivan Rebroff getiteld Le temps des fleurs (Takiyeh dni, moi drug) (Those were the days) {Russische versie}
[CBS 3660]
(Franse persing)

1968: Sandie Shaw (Arreglos y Dirección de Kenny Woodman) getiteld Aquellos fueron los dias (Those were the days) {Spaanse versie}
[RCA Victor 31A-1339]
(Argentijnse persing)

1968: Sandie Shaw getiteld Quelli erano giorni {Italiaanse versie}
[RCA Victor 45N 1562]

1968: Sandie Shaw (Arranged & Conducted by Ken Woodman) getiteld Those Were the Days
[Pye 7N.17611]
[n°2 NL-hit]

1968: Stanley Turrentine (Arrangements By Thad Jones) (Produced by Duke Pearson) op de LP: Always Something There
[Blue Note BST 84298]

1968: Vicky (Orchestre: Arno Flor) op de LP: C’est la premiere / Un deus trois / Le temps des fleurs
[RCA Victor PCS 1214]
(Canadese persing)

1969: Alexandra op de LP: Sehnsucht - Ein Portrait in Musik
[Philips ‎844 357 PY]

1969: Charlie Byrd (Produced, Arranged and Conducted by Teo Macero) (Engineering: Stan Tonkel, John Guerriere, Arthur Kendy) op de LP: The Great Byrd
[Columbia CS 9747]

1969: Lana Cantrell (Arranged and Conducted by Chuck Sagle) (Produced by Mike Berniker) (Recorded in RCA’s Studio B, New York City) (Recording Engineer: Mike Moran) op de LP: The Now of Then!
[RCA Victor LSP-4121]

1969: Gigliola Cinquetti getiteld Quelli erano giorni op de LP: Il treno dell’amore
[GCD 9716]

1969: Ray Conniff And The Singers (Arranged and Conducted by Ray Conniff) (The Recording Sessions for This Album Were Supervised and Produced by Jack Gold) (The Sound Was Supervised by Bob Ballard) (Engineering: Jack Lattig) op de LP: I Love How You Love Me
[Columbia CS 9777]
[n°101 US album-hit]

1969: Bing Crosby with The Jimmy Bowen Orchestra and Chorus (Produced by Jimmy Bowen) (Arranged by Jimmie Haskell) (Engineered by Amos: Eddie Brackett) op de LP: Hey Jude/Hey Bing!
[Amos Records, Inc. AAS-7001]
[n°162 US album-hit]

1969: John Davidson (Produced by Tim O’Brien) (Arranged and Conducted by Everett Gordon) (Engineering: Stan Tonkel, Rafael O. Valentin) op de LP: John Davidson
[Columbia CS 9795]
[n°153 US album-hit]

1969: Lenny Dee (Arranged by Jim Hall) op de LP: Little Green Apples
[Decca DL 75112]

1969: Roy Drusky (Produced by: Jerry Kennedy) op de LP: My Grass Is Green
[Mercury SR-61233]

1969: Fecri Ebcioğlu getiteld Bu Ne Biçim {Turkse versie}
[Grafson 3662]

1969: The Exotic Guitars (Arr. & Cond. by Bill Justis) (Produced by Randy Wood) op de LP: Those Were the Days
[Ranwood RLP 8040]
[n°167 US album-hit]

1969: Percy Faith His Orchestra And Chorus (Produced by Jack Gold) (Arranged and Conducted by Percy Faith) (Engineering: Jack Lattig) op de LP: Those Were the Days
[Columbia CS 9762]
[n°88 US album-hit]

1969: Ferrante & Teicher (Produced by George Butler) (Ferrante & Teicher With Their Orchestra & Chorus) (Conducted by Nick Perito) (Musical Coordinator: Joe Malin) (Ferrante & Teicher Play Baldwin Pianos) (Recorded at: National Sound) (Engineer: Dan Kornfeld) op de LP: Midnight Cowboy
[United Artists UAS 6725]
[n°61 US album-hit]

1969: Arthur Fiedler and the Boston Pops (Produced by Peter Dellheim) (Recording Engineer: Bernard Keville) (Arrangements by Richard Hayman) op de LP: Arthur Fiedler and the Boston Pops Play the Beatles
[RCA Red Seal LSC-3117]

1969: Arthur Fiedler Boston Pops (Arr.: Richard Hayman) (Produced by Peter Dellheim) (Recording Engineer: Bernard Keville op de LP: Those Were the Days - 42 All-Time Favorites) [RCA Red Seal ‎LSC 3261]

1969: The 5th Dimension (Production & Sound by Bones Howe) (Arranged By Bob Alcivar, Bill Holman & Bones Howe) (Production Assistant: Ann McClelland) (Engineered by Bones Howe in the outstanding 8 track facilities of Wally Heider, Studio 3, Inc., Hollywood, California and United Recording of Las Vegas, Nevada) op de LP: The Age of Aquarius
[Soul City SCS-92005]
[n°2 US album-hit]

1969: Pete Fountain (Clarinet Solos With Instrumental Accompaniment) (Recorded at Bradley’s Barn, Nashville, Tennessee, engineered by Jerry Bradley) (Produced By Charles Bud Dant) op de LP: Those Were the Days
[Coral CRL 757505]
[n°186 US album-hit]

1969: Dexter Gordon (Recording: George Klabin) (Produced by Don Schlitten) op de LP Tower of Power
[Prestige PRST 7623]

1969: Robert Goulet (Produced by Jimmy Wisner) (Sound Supervision: Warren Vincent) (Engineering: Stan Tonkel, Jack Lattig, Peter Romano, Stan Weiss) op de LP: Both Sides Now
[Columbia CS 9763]
[n°135 US album-hit]

1969: Anita Harris with The Mike Margolis Orchestra (Produced by Mike Margolis) (Arranged by Alan Tew) op de LP: Cuddly Toy
[CBS S 63927]

1969: Akemi Hirokawa getiteld 悲しき天使 (uitspraak: Kanashiki Tenshi) (Those Were the Days) {Japanse versie}
[Express EP-1131]

1969: Mary Hopkin (Produced by Paul McCartney) (Recorded in England) op de LP: Post Card
[Apple ST-3351]
[n°28 US album-hit]
[Apple SAPCOR 5]
[n°3 UK album-hit]

1969: Joelma (Com Orquesta Chantecler) (Arranjos e regência: Willy Join) getiteld (Aqueles tempos) (Onde estão aqueles dias?) (Those Were the Days) op de EP Aqueles tempos [Chantecler C-33.734] {Portugese versie}

1969: Zoitsa Kouroukli (Orchestra conducted by Takis Athineos) getiteld Χαμένα Όνειρα (Those Were the Days)
[Pan-Vox PAN 6125]

1969: The Zack Laurence Orchestra op de LP: I Will
[DJM Records DJMLPS 401]

1969: Mike Leander and his orchestra (Produced By Mike Leander) (Recorded In England) op de LP: A Time for Young Love
[Decca DL 75144]

1969: Anita Lindblom (Sven-Olof Walldoff med sin kör & orkester) getiteld Ja, det var då . . . op de LP: Ja, det var då {Zweedse versie}
[Sonora 6394.005]

1969: Mantovani and His Orchestra (Producer: Tony D’Amato) (Engineer: Arthur Lilley) op de LP: The Mantovani Scene
[London PS 548]
[n°73 US album-hit]

1969: Paul Mauriat and His Orchestra; B-kant van Hey Jude
[Philips 40594]

1969: Paul Mauriat and His Orchestra (Artistic Management and direction: Paul Guiot) (Recording Engineer: Frank Gidoni) op de LP: Doing My Thing
[Philips PSH-600-292]
[n°77 US album-hit]

1969: Ryoko Moriyama getiteld 悲しき天使 (Kanashiki Tenshi) (Those Were the Days) {Japanse versie}
[Philips FS-1068]

1969: Tony Mottola (Instrumental) op de LP: Tony Mottola Joins the Guitar Underground
[Project 3 Total Sound Stereo PR 5035 SD]

1969: The Larry Page Orchestra (Produced by Larry Page) (Saxophone from Bill Lewington op de LP: Instrumentally Yours
[Page One POLS 013]

1969: Margareta Pâslaru als Azi vreau să rîd op de EP Boung-bang-a-bang {Roemeense versie}
[Electrecord EDC 10.079]

1969: Franck Pourcel Et Son Grand Orchestre getiteld Those Were the Days (Le temps des fleurs)
[La Voix de son Maître VF 517]

1969: Franck Pourcel et son Grand Orchestre (adap. Eddy Marnay) getiteld Le temps des fleurs (Those were the days) op de LP: Amour danse et violons n°32
[La Voix de son Maître SHTX 340.797]

(1969: Harangozó Teréz (Harmónia Vokál: Stúdió 11) (A Magyar Rádió felvétele) getiteld Azok a szép napok {Hongaarse versie}
[Qualiton SP 562]

1969: Gönül Turgut (Söz: Ülkü Aker) (Arr. Norayr Demirci) getiteld Üzüntüyü Bırak, Yaşamaya Bak {Turkse versie}
[Philips PF 357450]

1969: Jerry Vale (Produced by Wally Gold) (Arranged and Conducted by Joe Gardner) (Engineering: Stan Tonkel, Don Meehan) LP: Till
[Columbia CS 9757]
[n°90 US album-hit]

1969: Bobby Vinton (Produced by Billy Sherrill) (Arranged by Bill McElhiney) op de LP: I Love How You Love Me
[Epic BN 26437]
[n°21 US album-hit]

1969: Zdenka Vučković (Zabavni Orkestar) (I vokalni kvartet ) (Dirigent i aranžer Krešimir Oblak) (Vokalno-instrumentalni ansambl ) getiteld Gdje su dani ti (Where are the days) op de EP Gdje su dani ti (Where are the days) {Kroatische versie}
[Jugoton EPY-4121]
(Joegoslavische persing)

1969: Julius Wechter And The Baja Marimba Band (Arranged by: Julius Wechter and Nick DeCaro) (Engineering: Ray Gerhardt) (Recorded at Annex Recording Studio) (Produced by: Allen Stanton) op de LP: Those Were the Days
[A&M Records SP-4167]
[n°117 US album-hit]

1969: Lawrence Welk and his Orchestra (Produced By: George Cates, Lawrence Welk, Randy Wood) (Arrangements By: Frank Scott, S.K. Grundy, Joe Rizzo) (Recorded At Annex Studios) (Engineer: Thorne Nogar) op de LP: Galveston
[Ranwood RLP-8049]
[n°55 US album-hit]

1969: Roger Whittaker (With Orchestral Accompaniment Directed by Leon Young) (Recording Engineer: John Mackswith) (Supervision: Denis Preston) op de LP: This is...
[Columbia ‎SCX 6341] (EMI)

1969: Roger Williams Roger Williams (Arranged By Roger Williams/Orchestrated & Conducted By Frank Hunter) (Produced By Hy Grill) op de LP: Happy Heart
[Kapp KS-3595]
[n°60 US album-hit]

1969: Zümrüt - Bir Zamanlar (Those Were the Days) {Turkse versie}
[Ezgi 45-130]

1970: The Ding Dongs (Produced by: Tom King) (Arranger: David Van De Pitte) op de LP: Gimme Dat Ding and 11 Other Dings
[Motown M 716]

1970: Vera Lynn (Musical Dir. & Arr. by Alyn Ainsworth) (Produced by Norman Newell) op de LP: Hits of the 60’s – My Way
[Columbia SCX 6415] (EMI)

1970: Boots Randolph (Producer: Fred Foster) (Arranger/Conductor: Bill Walker) (Engineer: Tommy Strong) op de LP: Hip Boots 1970
[Monument SLP-18144]
[n°157 US album-hit]

1970: David Rose (Produced by David Axelrod) op de LP: Happy Heart
[Capitol ST-393]

1970: David Rose (Produced by David Axelrod); B-kant van Happy Heart
[Capitol P-2662]

1970: The Ventures (Produced By Lanky Linstrot And The Ventures) (Arranged by The Ventures) (Strings & Horns Arranged by George Tipton & Al Capps) (Engineer: Lanky Linstrot) op de LP: The Ventures 10th Anniversary Album
[Liberty LST-35000]
[n°91 US album-hit]

1971: Wanda Jackson (Produced by Larry Butler) (Recorded In Nashville) op de LP: I’ve Gotta Sing
[Capitol ST-669]

1971: The Ragtimers (Arranged and Conducted by Al Caiola) (Produced by Ethel Gabriel) (Recorded in RCA’s Studios B and C, New York City) (Recording Engineer: Bob Simpson) op de LP: Those Were the Days
[RCA Camden CAS-2467]

1972: Carol Burnett (Produced by Ted Glasser) (Arranged by Ernest Freeman, Jr.) (Engineer: Peter Romano) op de LP: Carol Burnett Featuring If I Could Write a Song
[Columbia C 31048]
[n°199 US album-hit]

1974: Los Rockin' Devil’s getiteld Esos fueron los días op de LP: Sos fueron los días {Mexicaanse versie}
[Dimsa DML-1061]

1975: Paul Delicato (Produced By Harley Hatcher)
[Artists Of America AOA-105]
[n°36 US Easy Listening-hit]

1975: Paul Delicato (Produced by Harley Hatcher) (Arranged by Emory Gordy, Jr. and Harley Hatcher) (Strings And Horns Arranged By Emory Gordy, Jr.) (Engineer: Humberto Gatica) (Recorded at Cherokee Recording Studio – Hollywood, California) op de LP: Ice Cream Sodas and Lollipops and a Red Hot Spinning Top
[Artists Of America AOA-5001]

1976: Wing And A Prayer Fife And Drum Corps. (A Record by Stephen Y. Scheaffer & Harold Wheeler) op de LP: Babyface
[Wing & A Prayer Record Co. HS 3025]
[n°47 US album-hit]

1978: Orietta Berti getiteld Quelli erano giorni; B-kant van Donna come mai {Italiaanse versie}
[Polydor 2060 174]

1978: Engelbert Humperdinck (Executive Producer: Gordon Mills) op de LP: Love Letters
[London PS 709]

1978: Zdenka Lorencová (Studio ý (Studio ý orchestr Milana Dvořáka) getiteld Dál stále jde čas (Those Were the Days) {Tsjechische versie}
[Panton 44 0667]

1979: Orietta Berti getiteld Quelli erano giorni op de LP: Pastelli
[Polydor 2448 099]

1987: Tiny Tim (Producers: Jack Gale & Jim Pierce) op de CD: Tiptoe Through the Tulips / Resurrection
[Bear Family Records ‎BCD 15409 AH]

1993: Sandra Kim getiteld Il faut s’aimer plus fort {Franse versie}
[Marino MAR. 25 560]

1993: Sandra Kim getiteld Il faut s’aimer plus fort op de CD: Les Sixties {Franse versie}
[Marino 514 808-2]

1993: Sandra Kim getiteld Dit is vast weer zo’n dag; B-kant van Il faut s’aimer plus fort
[Marino MAR. 25 560]

1993: Sandra Kim getiteld Dit is vast weer zo’n dag op de CD: Sixties
[Marino 514 742-2]

2002: Les Castafiores getiteld Le temps des fleurs op de CD: Punkitchatcha!! {Franse versie}
[Mosaic Music 36278 2 6]

2005: Dolly Parton, Mary Hopkin & Porter Wagoner (Produced by Dolly Parton) op de Dolly Parton CD: Those Were the Days
[Blue Eye/Sugar Hill SUG-CD-4007]
[n°48 US album-hit]

2008: Nathalie Cardone getiteld Le temps des fleurs op de CD: Servir le beau {Franse versie}
[Milan 399 243-2]

2009: Ima getiteld Le temps des fleurs op de CD: A la vida! {Franse versie}
[Divine Angel DACD 3387]
Titel A-kant

Those Were the Days

Componist(en) A-kant

Raskin

Producer(s) A-kant

Paul McCartney / -

Titel B-kant

Turn Turn Turn / Make It Go

Componist(en) B-kant

Seeger / Chris Andrews

Producer(s) B-kant

Paul McCartney / -

Platenlabel

Apple / Pye

Catalogusnr

2 / 7N-17611

Hoogste positie UK

1 (Mary Hopkin)

Hoogste positie US

2 (Mary Hopkin)

Album

Post Card / -

Luister de Top 40-hits Luister de Top 40 op Spotify

Songtekst

MARY HOPKIN:

Once upon a time there was a tavern
Where we used to raise a glass or two
Remember how we laughed away the hours
Think of all the great things we would do

Those were the days, my friend
We thought they'd never end
We'd sing and dance
Forever and a day
We'd live the life we choose
We'd fight and never lose
For we were young
And sure to have our way

Lalalala lala
Lalalala lala
Lalalala lalalalalala

Then the busy years went rushing by us
We lost our starry notions on the way
If by chance I'd see you in the tavern
We'd smile at one another and we'd say

Those were the days, my friend
We thought they'd never end
We'd sing and dance
Forever and a day
We'd live the life we choose
We'd fight and never lose
Those were the days
Oh yes, those were the days

Lalalala lala
Lalalala lala
Lalalala lalalalalala

Just tonight I stood before the tavern
Nothing seemed the way it used to be
In the glass I saw a strange reflection
Was that lonely woman really me

Those were the days, my friend
We thought they'd never end
We'd sing and dance
Forever and a day
We'd live the life we choose
We'd fight and never lose
Those were the days
Oh yes, those were the days

Lalalala lala
Lalalala lala
Lalalala lalalalalala

Lalalala lala
Lalalala lala
Lalalala lalalalalala

Through the door there came familiar laughter
I saw your face and heard you call my name
Oh my friend, we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same

Those were the days, my friend
We thought they'd never end
We'd sing and dance
Forever and a day
We'd live the life we choose
We'd fight and never lose
Those were the days
Oh yes, those were the days

Lalalala lala
Lalalala lala
Lalalala lalalalalala

Lalalala lala
Lalalala lala
Lalalala lalalalalala

Lalalalalala
Lalalalalala
Lalalalalala

________________


SANDIE SHAW:

Once upon a time there was a tavern
Where we used to raise a glass or two
Remember how we laughed away the hours
And think of all the great things we would do

Those were the days, my friend
We thought they'd never end
We'd sing and dance
Forever and a day
We'd live the life we choose
We'd fight and never lose
For we were young
And sure to have our way

Lalalala lala
Lalalala lala
Lalalala lalalalalala

Then the busy years went rushing by us
We lost our starry notions on the way
If by chance I'd see you in the tavern
We'd smile at one another and we'd say

Those were the days, my friend
We thought they'd never end
We'd sing and dance
Forever and a day
We'd live the life we choose
We'd fight and never lose
Those were the days
Oh yes, those were the days

Lalalala lala
Lalalala lala
Lalalala lalalalalala

Just tonight I stood before the tavern
Nothing seemed the way it used to be
In the glass I saw a strange reflection
Was that lonely woman really me

Through the door there came familiar laughter
I saw your face and heard you call my name
Well my friend, we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same

Those were the days, my friend
We thought they'd never end
We'd sing and dance
Forever and a day
We'd live the life we choose
We'd fight and never lose
Those were the days
Oh yes, those were the days

Lalalala lala
Lalalala lala
Lalalala lalalalalala

Lalalala lala
Lalalala lala
Lalalala lalalalalala

Lalalala lala
Lalalala lala
Lalalala lalalalalala

Alle Top 40-hits

Details Lady Gaga & Bruno Mars - Die With A Smile
Details Gracie Abrams - That's So True
Details Teddy Swims - Bad Dreams
Details Rosé & Bruno Mars - APT
Details Billie Eilish - Birds Of A Feather
Details Coldplay ft Little Simz, Burna Boy, Elyanna & Tini - We Pray
Details Myles Smith - Wait For You
Details Sabrina Carpenter - Taste
Details Morgan Wallen - Love Somebody
Details Marshmello & Kane Brown - Miles On It
Details Alex Warren - Carry You Home
Details martin morero - spijt is voor later
Details Gigi Perez - Sailor Song
Details Lost Frequencies & Tom Odell - Black Friday - Pretty Like The Sun
Details Alex Warren - Burning Down
Details David Guetta & Alesso feat. Madison Love - Never Going Home Tonight
Details Davina Michelle - I Won't Let Go
Details Yves Berendse & Emma Heesters - Alleen Met Jou
Details David Guetta, Alphaville & Ava Max - Forever Young
Details Martin Garrix & Jex - Told You So
Details Pawsa & Adventures Of Stevie V - Dirty Cash
Details Pommelien Thijs & Meau - Het Midden
Details Disturbed - The Sound Of Silence - Cyril Remix
Details Clean Bandit, Anne-Marie & David Guetta - Cry Baby
Details Shaboozey - A Bar Song (Tipsy)
Details Myles Smith - Nice To Meet You
Details Gracie Abrams - I Love You, I'm Sorry
Details Noano feat. Ronnie Flex - Damage
Details Gabry Ponte, Sean Paul & Natti Natasha - Born To Love Ya
Details Hugel x Topic x Arash feat. Daecolm - I Adore You
Details Douwe Bob & Sera - Could Have Been Us
Details Yves Berendse - Terug In De Tijd
Details Krezip & Danny Vera - It All Means Nothing (You're Not Here Now)
Details Stromae & Pomme - Ma Meilleure Ennemie
Details Rondé - Love Of My Life
Details Claude & Zoë Tauran - Je T'aime
Details Kygo & Imagine Dragons - Stars Will Align
Details Chef'Special - C'Est La Vie
Details The Weeknd - Dancing In The Flames
Details Tate McRae - 2 Hands