In Achter De Top 40 zoomen we in op de lijst en analyseren we de laatste trends en ontwikkelingen binnen de Top 40. We legden over de lijst van afgelopen vrijdag drie stellingen voor aan drie redactieleden.
1. S10 komt deze week op nummer 6 de Top 40 binnen met haar Songfestivalinzending De Diepte, zegt dit volgens jou ook iets over haar kansen in Turijn?
Joris: “Dat vraag ik me af. Ik denk dat Nederland sinds een aantal jaren meer dan ooit uitkijkt naar het Songfestival. De release van de inzending is voor veel mensen belangrijker dan het ervoor was en die nieuwsgierigheid zorgt ervoor dat met name de streamingcijfers door het dak gaan. Ik denk overigens dat De Diepte door de emotionele lading en de snelle herkenbaarheid wel degelijk zowel een blijvende hit kan worden als de top 5 kan halen in Turijn. Ik denk alleen niet dat de binnenkomst in de Top 40 van deze week daar heel veel mee te maken heeft.”
Martijn: “We mogen ons natuurlijk niet rijk rekenen, maar de statistieken zien er wel goed uit. Het is acht keer eerder gebeurd dat een Nederlandse songfestivalinzending vóór de Eurovisiefinale de top 10 in de Top 40 bereikte. In zes van die gevallen eindigde Nederland op het songfestival ook in de top 10 en in vier gevallen zelfs in de top 5. Voorbeelden daarvan zijn de winnaars Arcade en Ding-A-Dong. Out On My Own van Michelle (2001) en You And Me van Joan Franka (2012) tonen echter aan dat een top 10-notering in de Top 40 ook niet zaligmakend is voor Eurovisiesucces. En zonder de voorpret te willen bederven: als je alleen naar de laatste 25 jaar kijkt, dan is de verhouding nog maar fifty-fifty. Het kan dus gewoon nog alle kanten op.”
Frank: “Moeilijk te zeggen: Het liedje maakt in ieder geval wel indruk bij het Nederlandse publiek. Daarnaast heeft ze ook een geweldig optreden gedaan bij 'Matthijs Gaat Door'. Dat heeft beslist een positieve vibe bij de streams en de socials opgeleverd. Het liedje zit erg knap in elkaar en klinkt als Nederlandstalige deelname heel internationaal. Top 10 moet er wel inzitten.”
2. Ed Sheeran voegt deze week via Bam Bam een vierde gelijktijdige Top 40-hit toe. Naast zijn Camila Cabello-samenwerking staan ook Overpass Graffiti, The Joker & The Queen met Taylor Swift en Peru met Fireboy DML in de lijst. Welke van die hits herinneren we ons over tien jaar het best?
Joris: “Eerlijk gezegd denk ik dat geen van allen echt de boeken in zullen gaan als belangrijke hits in de imposante carrière van Ed Sheeran. Peru en Bam Bam vind ik allebei hele sterke tracks, maar voor mij voegt Ed er niet heel veel meer aan toe dan alleen zijn naam die het vooral marketingtechnisch goed doet. Overpass Graffiti vind ik, net als de andere twee grote hits van zijn laatste album, een plaat waarin Ed Sheeran gewoon Ed Sheeran is en niet echt groei laat zien of iets verrassends doet. The Joker & The Queen doet dat ook niet per se, maar dat is wel een liedje dat me, door de prachtige tekst en geweldige chemie met Taylor Swift, raakt. Ik verwacht niet dat het net zo’n grote hit wordt, maar denk wel dat het de potentie heeft om een soort fan favorite te worden op termijn.”
Martijn: “Het makkelijkste antwoord is Overpass Graffiti. Die track heeft zich immers al bewezen als top 10-hit. Maar ook al is dit een grote hit, het zal zeker niet de eerste Ed Sheeran-hit zijn die je in 2032 te binnen schiet. Dat zullen toch zijn eerdere hits zijn, zoals Shape Of You en Bad Habits. Ik zou het wel leuk vinden als Bam Bam een dikke zomerhit gaat worden. Het is een simpel, maar aanstekelijk salsadeuntje en als we een mooie lente krijgen, zou het zomaar eens omarmd kunnen worden door het grote publiek.”
Frank: “Ik denk Overpass Graffiti, die song scoort heel goed bij de luistertesten en is met zijn 80's sound een enorme radio-hit. Eentje met Top 2000-gehalte.”
3. Kygo scoort na samenwerkingen met bijvoorbeeld OneRepublic en Imagine Dragons weer een Top 40-hit met een band. Dit keer met Dancing Feet samen met DNCE. Wat is een dj-band team-up die je graag een keer uitgeprobeerd zou zien worden?
Joris: “Als ik binnen Nederland kijk, zie ik RONDÉ nog wel ooit samenwerken met een dj. De stem van RIkki Borgelt kan wat mij betreft alle kanten op, dus ik zou haar graag een keer iets in die richting zien doen. Als dj zou ik dan voor Tiësto kiezen. Met name omdat hij nog nooit zoiets heeft geprobeerd en zijn laatste releases bijzonder sterke poptracks waren. Ik zou hem graag eens uit zijn comfort zone zien stappen om een samenwerking met een band aan te gaan. Buiten Nederland denk ik dat de vibe van Glass Animals weleens heel goed samen zou kunnen gaan met een dancebeat. Heat Waves had al redelijk wat elektronische invloeden, dus die stap lijkt me niet supergroot. Als ik echt out of the box zou denken, ben ik wel benieuwd wat de Italiaanse rockers van Måneskin kunnen met bijvoorbeeld een Armin-productie. Wie weet, misschien werkt het verrassend goed…”
Martijn: “Even fantaseren ... De succesvolste dj uit de Top 40-geschiedenis met de succesvolste band uit de Top 40-geschiedenis? David Guetta + The Rolling Stones. En dan geen remix van een oude hit, maar echt een nieuw nummer. Ik zie het niet gebeuren, maar een interessant idee is het wel. Maar even realistisch. Hoe leuk zou het zijn als een grote Nederlandse dj een Nederlandse band internationale faam kan bezorgen. Armin Van Buuren had een paar jaar geleden een Top 40-hit met Kensington (Heading Up High). Dat werd toen echter geen hit in het buitenland. Misschien kan Armin de krachten eens bundelen met Chef'Special, een band die wat mij betreft zeker buitenlandse erkenning verdient.”
Frank: “In 2020 opperde Kris Kross Amsterdam het idee om Huilen Is Voor Jou Te Laat samen met Corry Konings nieuw leven in te blazen. De hit beleefde dat jaar haar 50ste verjaardag. Dat is niet doorgezet, wat ik ergens best wel jammer vond. Internationaal zou ik Tiësto met War On Drugs weleens willen zien. Deephouse en laidback-rock is misschien een gewaagde combi, maar Tiësto kan alles aan.”